Alla inlägg under maj 2014

Av Bengt Bertilsson - 31 maj 2014 06:15

Nyslaget gräs luktar underbart fast alla tycker inte detta utan nyser.

 

Tillhör generationen som upplevt en tid när de slog gräset vid midsommar och det sen hässjades på långa hässjor. Fast jag tror det finns en generation som inte vet var en hässja är för något.

   

För var det en hästkraft nu är det många och allt skulle räfsas ihop fanns det räferskor, nu sitter det fyra räfserskor efter hästkrafterna.

 

Inga långa hässjor utan vita snöbollar

       

Av Bengt Bertilsson - 30 maj 2014 06:15

Finns hopp att det blir gäster vid fågelbordet till vintern fast det krävs nog fler som födds skall någon vara den förste.

På en mycket smal stig i går rusar den rakt ut framför mig lyckades jag tvärnitar och det är bara några millimetrar från att jag körde på den.  Nu gick det bra och jag kvickt hoppade av cykeln och fram med min lilla camera och fick en liten filmstump på en talgoxe som ropar på föräldrarna   

Av Bengt Bertilsson - 30 maj 2014 05:30

Årets första smultron har kommit fast kanske får jag vänta någon dag till innan de är mogna helt

 

Av Bengt Bertilsson - 29 maj 2014 06:15

Arla morgonstund och Kristi himmelsfärdsdagen kom jag att tänka på pärleporten när denna bild dök upp framför mig. Liknelsen får vara en tolkningsfråga för betraktaren, men det var det första jag kom att tänka på.

 

Av Bengt Bertilsson - 28 maj 2014 06:37

En sanning med modifikation för jakten på vita sniglar går vidare och om jag tidigare inte noterat dessa så verkar de nu bli vanliga i min omgivning.

 

En vanlig skogsnigel och var är inte mer lämpligt då att jag fann den i min vedhög.

 

Får väl även visa en svart skogsnigel


Av Bengt Bertilsson - 27 maj 2014 06:15

Grodor är ett samlingsnamn för vissa arter i ordningen stjärtlösa groddjur men nog har dessa en stjärt.

 

Gott om grodor i vägdiket, fast frågan är kommer de att hinna utvecklas till en groda innan diket är torrt.


Av Bengt Bertilsson - 27 maj 2014 00:15

Gott om grodor i vägdiket, fast frågan är kommer de att hinna utvecklas till en groda innan diket är torrt.


 


Av Bengt Bertilsson - 26 maj 2014 06:15

Vi skall se framåt inte bakåt men ibland måste vi titta bakåt för att se framåt också för att se hur annorlunda det kan vara samtidigt när jag gör en jämförelse mellan 2014 och 2013 är slående när jag ser bakåt mot 2013

 

Våren var sen förra året och det växte dåligt i år var våren tidig och det växer rejält

 

Hallonbuskarna växer fast ännu syns inga direkt blomning som tyder på bra skörd,

   

Förra året var det tjältorka som gällde

   

Nyponbuskarna

   

Dessa buskar lyckades inte repa sig helt då mycket av 2013 syns även i år.

   


Tjältorka.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards