Alla inlägg under juni 2013

Av Bengt Bertilsson - 30 juni 2013 07:30

Blomsterfloran utmed våra vägar är fantastisk att beskåda just nu.

  Annat var det för ca 10 -20 år sedan då besprutade vägverket vägslänterna för att få bort växtligheten. Miljörörelsen protesterade och vann en seger till slut och de började slå vegetationen tidigt på försommaren

 
Plötsligt protesterade naturvännerna istället som menade att blommorna måste få blomma och fröa så artrikedomen finns kvar. Ett skäl var också att de gamla blomsterängarna var på väg att försvinna ifrån vårt kultutlandskap p.g.a nedläggningen av jordbruksmark.

  Vilket också mer stämmer överens med det gamla bondesamhället där de även slog vägslänterna efter midsommar och de flesta vår och försommar blommorna blommat över.
  Nu protestera trafikanterna istället att vägrenen växer in på vägbanan och bilister ser inte eventuella djur som rusar ut. Ja det är inte lätt att tillförställa alla, men erkänn alla tycker vi detta är fint att beskåda när vi ger oss tid att göra det.

Av Bengt Bertilsson - 29 juni 2013 06:15

Årets första kantareller plockade, dock inte av mig själv utan sonen som varit ute på en skogspromenad.
 
Han kom hem stolt och visade upp var han hittat de första av årets kantareller och fler var på gång sa han.

Av Bengt Bertilsson - 28 juni 2013 06:15

För ögat en skönhet men för rosodlaren en missväxt, men lämplig för den som har sömnproblem att lägga under huvudkudden och sen sova gott. Den kan också användas för att dryga ut piptobak. Var är det för växt som har alla dessa egenskaper

Sömntorn är en gallbildning på bladmittnerven, knoppar, blommor och unga frukter av rosor.

  
Gallen är ganska vanlig. Den orsakas av den lilla sömntornstekeln, ”Diplolepis rosae”, som är mycket vacker med svart huvud och mellankropp och en blodröd bakkropp som liknar en bloddroppe.

Sömntornsgallbildningen är mossliknande med först ljusgröna, sedan röda, tunna utskott. Steklarna lägger sina ägg under våren, varefter gallerna börjar växa ut utan att nämnvärt skada nyponbusken som helhet.

Förr lade man dessutom sömntornar under huvudkudden för att få god sömn därav namnet. Gallbildningarna användes dessutom till att dryga ut piptobaken.

 

Inuti sömntornen lever flera larver och när steklarna färdigbildats sitter sömntornen kvar och blir hemvist för ett flertal andra smådjur.

Sömntornsstekeln räknas varken som skade- eller nyttodjur och har en längd på mellan 3-5 millimeter. Stekeln lägger tidigt på våren sina ägg till exempel i en knopp på nyponbusken. Knoppen slår inte ut på vanligt sätt utan förvandlas till en tovig boll med små rum för larverna.
Dessa lever på gallen, förpuppas och övervintrar i sina kamrar. På våren tar sig de färdiga steklarna ut och de flesta är honor och de flesta lägger sina ägg utan befruktning, så kallad partenogenes eller jungfrufödsel.

Partenogenes är inom zoologin en form av asexuell förökning genom produktion av avkomma ur obefruktade ägg, bland växterna kallas motsvarande fenomen ibland för apomixis.

Av Bengt Bertilsson - 27 juni 2013 07:45

Morgondaggen glimmar i solskenet och det är riktigt roligt att få se solen där ute på farstutrappan efter ett dygn där den lyst med sin frånvaro. Förvisso blev det inget oväder som SMHI varnade för, då det regnade ett fint duggregn mestadels och fyllde min regnmätare med 8 mm mellan kl. 9,00 – 16,00. Temperaturmätaren visade inga hissnade siffror 13,5 – 15,5 under dagen och det var mer behagligt att hålla sig inomhus i stugvärmen.

 
Växligheten verkar dock trivas och gräset på gräsmattan växer så det räcker inte att klippa endast en gång i veckan just nu. Får rapporter från andra håll uppåt landet om myggplåga just nu och själv har jag endast sett en enda mygga tills dags datum.
Så nu återstår det att se var dagens väder skall bli rapporterna skvallrar om att det kan bli ömsom sol ömsom moln och risk för lokala regnskurar och jag skall inte förvänta mig någon värme de närmaste dagarna.

Av Bengt Bertilsson - 27 juni 2013 06:30

Varning otäcka bilder men detta är verkligheten hur ett djur ser ut efteråt. Ofta får vi se bilder på bilar tillbucklade och ibland foto på inblandade personer men djuret då. Dessutom kanske detta också varit en smittningsolycka.
 

Kom körandes på gamla 41:an mot Skene och fick se detta djur ligga på vägbanan stannade och konstaterade det är dött.
Nog kanske finns det en del som tycker att man skall inte vara nytiken men min lilla camera var med hann jag ta några bilder för att skildra verkligheten. Fick lämna platsen omgående då olyckan inträffat precis vid ett backkrön och bilen kom från båda hållen.

 

Platsen är känd för oss trafikanter som kör vägen, men ett råddjur kommer fort upp från dikeskanterna nu och dessutom är växtligheten kraftig. Att blomsterfloran på vägkanterna är frodig beror på att vägverket dels dragit ner på klippning av vägslänter/diken. Samtidigt så har naturvänner protesterat tidigare på att vi utarma växtligheten längs våra vägar och de vann den kampen och numera klipps det efter blomsäsongen är över. Pest eller kolera kallas detta också för.

 

Sen är det självklart vi trafikanter som skall anpassa oss till trafikomständigheterna och lätta på gasen. Och framför allt ta viltvarningar på allvar framför allt där vi vet det förekommer vilt utmed vägarna.
Vad gäller. Ta varningsmärken för vilt på allvar. Var särskilt uppmärksam under gryning och skymning. Under hösten när många jägare och bärplockare är i skogen ökar också risken att vilda djur söker sig till vägarna.
Sen är vi skyldiga att göra en polisanmälan enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår.
Förfölj eller spåra inte ett skadat djur själv. Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret.

Du måste göra en anmälan till Polisen även om djuret du sammanstött med inte är synbart skadat. Att inte anmäla en viltolycka med ovan nämnda djur är straffbart och kan ge böter

Av Bengt Bertilsson - 26 juni 2013 06:45

Fångade detta på film, kanske förundrat att få vara vittne till blåmesar som lämnar holken har jag fått vara med om för första gången i mitt liv. Blev det en naturupplevelse utöver det vanliga. Se även bilder blogginlägg text nedan är i mycket likt men bilder ersatta med filmer istället.

Hade under några dagar sett Blåmesar flyga ut och in och ibland lekte de tittut i holkhållet och föräldrarna suttit och matat de i hållet

Vid 8 – tiden på morgon den 25/6 händer det något där jag stod och skulle filma detta. Då plötsligt en hoppa ut från hållet och med en duns slog i marken, en fallhöjd på ca 4 m. 
Nere på marken utan jag sett detta har lillkatta smugit sig fram och kastar sig över blåmesungen. Jag som lyssnat på Kråkviklar på Naturmorgon och Anders Börjesson samtal med katterna också sagt var som är tillåtit och icke tillåtet var som bortblåst i katta.


Jag lovar det blev fart på ”husse” också som kvickt körde bort katta. Vilket klart framgår på filmen rent ut sagt kaos efter några sekunder.
Katta hon sprang iväg och jag efter om Emil pappa rände bra så rände lillkatta fortare in under bilen. Därefter gick jag för att se hur gått med blåmesungen.

Jo den hade klarat sig satt förvisso vettskrämd i gräset och flämtade, men repade mod.

Då hör jag uppe i trädet något som prassla och vem sitter i trädet om inte lillkatta som fått vittring på fler fågelungar som satt och pep i holken. Jag upp och katta hoppade kvickt ner och sen bar det iväg över gräsmattan. Katta först jag efter. Katta in under bilen och jag fick tag i en pinne och rasslade i gruset. Katta iväg in i vedboden och där satt hon till kl. 13,30.

 
Återvänder till fågelungen som satt i gräset som nu repat mod och började ruska på sig.

Då får jag se en blåmesunge hoppa till och den landade en bit bort under vårt andra bokträd vi har.


Där satt den en stund och flämtade på marken efter sin lilla utflykt ut i den stora världen. Passade på att se hur gått för den andra och då fanns den inte kvar troligen hade den lyckats krypa iväg in i det högre gräset eller upp i grenverket där den gömt sig. Hör dock pip från den och oroliga föräldrar sitter i grenverket.

Nu skall man inte störa dessa återvänder jag till den andra som nu börjat klättra uppåt stammen för att få skydd tog jag den försiktigt och lyfte upp den i en klyka.



 


 


Där satt den hämta sig och började pipa och påkalla föräldrarnas uppmärksamhet att här finns jag.


Mycket riktigt efter en stund kom även blåmesföräldrar och började mata den.

Några minuter senare så var även denna borta och efter letade fann jag den en bit lägre upp på stammen där den satt och putsade sina fjädrar. (Filmbilden är mörk i början) Under ca en timme ungefär följer jag detta skådespel både nära och en bit därifrån. Blåmesparet flyger fram och tillbaka och mata och ibland så återvänder de till holken dock inte ser jag de flyga in


När jag senare idag kolla inga blåmesungar syns eller hörs, men föräldrarna har börjat flyga ut och in i holken på nytt så troligen finns det fler i holken som inte är flygfärdiga.


Av Bengt Bertilsson - 26 juni 2013 06:15

Få förundrat att få vara vittne till blåmesar som lämnar holken har jag fått vara med om för första gången i mitt liv.
       
Hade under några dagar sett något som lekte tittut i holkhållet och föräldrarna suttit och matat i hållet

Vid 8 – tiden på morgon den 25/6 händer det något där jag stod och skulle filma detta. Då plötsligt en hoppa ut från hållet och med en duns slog i marken, en fallhöjd på ca 4 m. 
Nere på marken utan jag sett detta har lillkatta smugit sig fram och kastar sig över blåmesungen. Jag som lyssnat på Kråkvinklar på Naturmorgon och Anders Börjesson samtal med katterna också sagt var som är tillåtit och icke tillåtet var som bortblåst i katta.
Jag lovar det blev fart på ”husse” också som kvickt körde bort katta. Katta hon sprang iväg och jag efter om Emil pappa rände bra så rände lillkatta fortare in under bilen. Därefter gick jag för att se hur gått med blåmesungen.
     
Jo den hade klarat sig satt förvisso vettskrämd i gräset och flämtade, men repade mod.

Då hör jag uppe i trädet något som prassla och vem sitter i trädet om inte lillkatta som fått vittring på fler fågelungar som satt och pep i holken. Jag upp och katta hoppade kvickt ner och sen bar det iväg över gräsmattan. Katta först jag efter. Katta in under bilen och jag fick tag i en pinne och rasslade i gruset. Katta iväg in i vedboden och där satt hon till kl. 13,30. Återvänder till fågelungen som satt i gräset som nu repat mod och började ruska på sig.

Då får jag se en blåmesunge hoppa till och den landade en bit bort under vårt andra bokträd vi har.
 
Där satt den en stund och flämtade på marken efter sin lilla utflykt ut i den stora världen. Passade på att se hur gått för den andra och då fanns den inte kvar troligen hade den lyckats krypa iväg in i det högre gräset eller upp i grenverket där den gömt sig. Hör dock pip från den och oroliga föräldrar sitter i grenverket.
 
Nu skall man inte störa dessa återvänder jag till den andra som nu börjat klättra uppåt stammen för att få skydd tog jag den försiktigt och lyfte upp den i en klyka och där satt den hämta sig och började pipa och påkalla föräldrarnas uppmärksamhet att här finns jag.

Mycket riktigt efter en stund kom även blåmesföräldrar och började mata den. Några minuter senare så var även denna borta
Letade och fann den en bit lägre upp på stammen där den satt och putsade sina fjädrar.
 
Under ca en timme ungefär följer jag detta skådespel både nära och en bit därifrån. Blåmesparet flyger fram och tillbaka och mata och ibland så återvänder de till holken dock inte ser jag de flyga in.
 

När jag senare idag kolla inga blåmesungar syns eller hörs, men föräldrarna har börjat flyga ut och in i holken på nytt så troligen finns det fler i holken som inte är flygfärdiga när jag senast var där ute och kollade på nytt.

       

Extra bilder på blåmesungen. 

Av Bengt Bertilsson - 25 juni 2013 07:15

En gul ljussignal riktades mot mitt blickfång där jag satt där ute i min trädgårdsstol för omväxling skull. Nyfiken som jag är av naturen blev det omedelbart in och hämta kameran för att undersöka detta var det nu månde vara.

 

Visade det sig vara kåda på en liten stam på körsbärsträdet och solstrålarna träffade dessa uppstod ett litet ljusfenomen jag för några sekunder fick se.

 

Strax därefter hade solstrålarna försvunnet gäller det att ta tillvara på de korta stunderna av livet som går att uppleva om vi studera detaljerna i den.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards