Alla inlägg under juni 2021

Av Bengt Bertilsson - 30 juni 2021 06:30

Marks kommun tror sig löst problemet genom att riva bort alt på turistinformationen. Men i själva verket har de bara sopat problemet under mattan.    


Marks kommun har flera liknande turisttavlor och när vi tittar närmare på dessa som finns utmed 41:an vid Berghem och Hede är båda två dåligt underhållna och med inaktuella upplysningar.

   

Kartorna är från 2017, dessutom så saknas det kartor i lådorna och finns det så är dessa gamla, möglig och söndriga.
   
Intressant är att det finns nya kartor framtagna men troligen har de inte satt upp då det finns felaktigheter i dessa.

 

Bl.a har de placerat ett företag som finns Fotskäl i Berghem där Kvarnåsabäcken har sitt vattenflöde.

 

Fast kartan i sig själv duger att lägga ut i turistinformationställ som finns i visa butiker då ändamålet helga medel.  

Av Bengt Bertilsson - 30 juni 2021 06:00

Fågelvägen är det inte så långt upp till Ringsjöarna men det blir lite kringelkrokar ändå och det är ett par branta backar och gubbens kondis är inte den bästa där jag stavar mig fram.

På vägen dit upp hör jag tranan trumpetande vid Stefanusmossen vilket inte överraskar mig då jag hör deras ljud allt som ofta hemifrån vet jag att de finns där

Men jag skulle få en extra upplevelse av dessa när jag kom upp till Ringsjöarna och hör deras trumpetande tydligt. Detta kom inte från deras normala häckningsplats som ligger vid Hammarhall närheten av sjön där. Men jag var allt bara att höra deras trumpetande insåg jag att jag får vara nöjd ändå. Satt och lyssna en stund och bestämde mig att nu går jag hem går jag allt som ofta runt den östra sjön och vad får jag se på ca 300 m håll två tranor

 

Min lilla pocketkamera med zoom fick jobba och lyckas fånga de på fotot

 
Två nej de är fyra ser jag och precis som jag tagit kort kliver jag på en kvist och detta ljud hörde de och lyfter kändes det lite som atmosfären från Hornborga 

Av Bengt Bertilsson - 29 juni 2021 06:00

Det var ett bra tag sedan jag var uppe vid Ringsjöarna och kollade, men nu blev det tid att göra detta. Först i den västra Ringsjön fann jag dessa simmande. Inser att jag måste ha bättre kamera och objektiv  

           

Gick sen över till den östra Ringsjön och satt där en stund och njöt av utsikten då det plötsligt dök upp en annan sjöfågel.

  

Såg först inga ungar men plötsligt så dök det upp en visuellt ibland sjögräs och andra växter i sjökanten. Satt där och försökte zomma för att se bättre trodde jag att jag missade men vid hemkomsten ser jag jag lyckats fånga de på fotot
 
Men så fort jag rörde mig försvann de. men jag skulle få en chans till på vägen hem då jag går förbi platsen jag såg dessa gömma sig. 

       

Vilken fart det blev ut från kantväxter när jag kom gående fast jag tyckte jag smög mig fram 



Av Bengt Bertilsson - 28 juni 2021 07:30

Lützen dimma i nejden och +9 grader i arla morgonstund. Dimman var så tätt inne Skene att det knappt var sikt mellan lyktstolparna när jag körde hustrun till jobbet strax efter kl 6 
 
Här i skogsbygden där lyste solen men bara bakom detta låg ´dimman tätt och troligen påverkar Viskans dalgång varifrån dimman uppstår och sveper sen sig in över det öppna landskapet  

Av Bengt Bertilsson - 28 juni 2021 05:45

Sitter på farstutrappan och ibland så är det bara ett litet tomt hål mellan några buskar som kan fånga ens intresse 

 

Man vet aldrig vad som kan dyka upp en koltrast t.e.x med munnen full av mat 

 


Ett annat hål där vi har fågelmatningsställning stående fungera som blomsterställ 

 
Det är lite som pastor Jansson sa om "Livet är som en ordspråk Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något". 

Av Bengt Bertilsson - 27 juni 2021 06:00

Vår paradisbuskar blommar verkligen detta år en lättodlad buske för de flesta trädgårdsjordar med rosa blommor

 

Men detta med färgen stämmer detta ovan 1/640 sek. f/7,1 28,13 mm ISO 250 så jag tog ett foto med automat inställning 

   

Inställningen blev då 1/125 sek. f/11 28,13 mm ISO 100 och det är fortvarande rosa. Men vad händer om det är kväll
 
Kvällsfoto och plötsligt så blev den blå 1/50 sek. f/7,1 26,25 mm ISO 200 


Av Bengt Bertilsson - 26 juni 2021 20:58

Marks kommun tror sig löst problemet 

 

I själva verket har de bara sopat problemet under mattan men detta återkommer jag till senare i veckan

  

Av Bengt Bertilsson - 26 juni 2021 06:54

Hur firade ni midsommar? 

Midsommarfirare Malte Lindeman

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards