Alla inlägg under augusti 2014

Av Bengt Bertilsson - 29 augusti 2014 20:24

Åskan slagit till och detta kom plötsligt men det tog några dagar innan jag upptäckte att åskan slog i datorn och nu sitter jag där med ett X antal kort i kameran som jag inte kan ladda över till datorn då samtliga USB kontakter inte fungera.
Så vänner och läsare av min blogg misströsta inte skall försöka fixa nya kretskort för det var någon som förslog att jag skulle öppna datorn och kolla

Av Bengt Bertilsson - 27 augusti 2014 07:15

Årets potatisskörd är upptagen eller rättare sagt det som fanns kvar ca 15 kg.

 

Totalt beräknar jag skörden blivit 25 kg då vi har tagit upp direkt halva landet i sommar och då var tyvärr potatisen inte lika stor. Får jag vara nöjd ändå planterade 9 kg i våras fast räknat i vad dessa kostade och var arbete som krävs blir förtjänsten där efter när jag ser vad de tar för potatisen i butiken.

Av Bengt Bertilsson - 26 augusti 2014 06:15

Satt isolerad från omvärlden i söndagskväll från kl 18,00 då åskan började mullra och plötsligt så var strömmen borta. För vilken gång i ordningen sedan de grävde ner ledningen har jag slutat räkna då det händer nu oftare än när vi hade luftledningar.  Enda skillnaden är att den kommer snabbare tillbaka då felen inte ligger på våra nedgrävda ledningar.

 

Strömmen kom tillbaka men åskmullret upphörde inte och efter en stund började det även synas blixtrar i skyn. Av erfarenhet vet vi att det är bara att inse det blir inget tv tittande eller att sitta framför datorn denna afton. Telefonkontakterna åkte ut då vi förlorat en bärbar telefon alla redan denna månad.

 

Mörka moln täckte snart himlavalvet åt öster och söder mens i väster och norr det var mer ljusa moln och ibland tittade solen fram och skapade ett ljus som jag försökte fånga på bild men lyckades mindre bra.

Åskmuller och blixtrar avlöste varandra och normalt brukar det komma större regnmängder men detta uteblev och detta kanske mer berodde på att ovädret vandrade oss förbi på några km avstånd förstod jag när de avbröt radiosändningen och meddelade stora störningar på elnätet i Mark och Svenljunga området.

 

Med all respekt för åskvädret gav jag upp och kröp till kojs då de sista knallarna hörde jag vid 22-tiden

Så om vi var i händelsernas centrum gick detta värdshus men annat var det i Varberg
http://hn.se/nyheter/varberg/1.3381986-oversvamning-efter-askovader

 

Dock måste jag erkänna när jag ser och tolka bilderna verkar dessa lite ljuga som jag tog på kvällen att det var oväder då molnen  skiftade ofta.

Av Bengt Bertilsson - 25 augusti 2014 06:00

Det har kommit rejält med vatten de senaste veckorna och detta skapar vårflods liknade vattenflöden i våra vattendrag. Ett bildsvep från Melltorps Såg i Hyssna
                 

Av Bengt Bertilsson - 24 augusti 2014 09:07

Mig veterligen planterade jag frö   av pumpa som skall bli orange färgade och skulle överraska mina barnbarn att de skulle göra en lykta av dessa.


Men de som växer är gröna och dessutom råkade jag lyfta en så jag knäckte stammen. Så var gör jag nu med denna?

Av Bengt Bertilsson - 22 augusti 2014 06:15

Genomskinlig svamp var månne detta vara för något som växer på min gräsmatta.

 

Glänser som silver

    

Nästan genomskinlig

 

Taggig också

Av Bengt Bertilsson - 21 augusti 2014 06:15

Månillusionen är ett optiskt fenomen i naturen, där månen ser ut att vara större när den är nära horisonten än när den är högre uppe på himlen.

 

Att månen syns rödare när den står närmare horisonten beror på att dess strålar då passerar genom mer av jordens atmosfär, och sprids mera genom Rayleigh-spridning. Att månen samtidigt verkar större än vanligt tycks däremot vara en synvilla. Troligtvis har den en psykologisk orsak, det vill säga en rent upplevelsemässig feltolkning av synintrycken, som kan ha att göra med att vi jämför månen med föremål i förgrunden längs horisonten. Den verkar då mycket större än när vi ser den utan referensobjekt uppe på himlen.

 

Fenomenet brukar i Sverige särskilt uppmärksammas under månskensnätterna i augusti, då den då lågt stående röda "augustimånen" brukar verka extra stor. I Sverige brukar man också kalla augustimånen "kräftmåne", eftersom den sammanfaller med de svenska "kräftskivorna

Fakta ovan från wikipedia

Av Bengt Bertilsson - 20 augusti 2014 06:00

Havets vågade vågade våg, så skummet yrde

 
Sen skall det förvisso vara en kulen natt natt natt, min båt jag styrde, var det dock inte min båt och det var dag på
havets vågade vågade våg.

 

Vi såg båten styrde

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards