Alla inlägg under september 2013

Av Bengt Bertilsson - 30 september 2013 06:15

Det blivit kallare att sitta där ute på farstutrappan och njut inser jag att blomstertiden är över.

                   

Om jag fortvarande njuter finns det några som inte tycker om kylan.

       

Efter ett par frostnätter har de flesta blommorna på/utanför farstutrappan tagit stryk av frosten. Så det blir att rensa bort dessa, fast var sak får ha sin tid.

Av Bengt Bertilsson - 29 september 2013 06:15

Hösten har kommit och naturen skiftar färg.

 

Nu var det förvisso inte exakt på dagen höstdagsjämningen som den kom men det var nästan.

 

Samtidigt var det en kallchock som inträffade och somliga hade börjat prata om att den metrologiska hösten var här gällde inte detta här hemmavid.

 

Men plötsligt slog gubben frost till och det är kanske dags att köra in bilen.


Av Bengt Bertilsson - 28 september 2013 06:15

Efterlyste för några dagar sedan en bärväxt som jag var förveten var det var för sort. Ganska omg. fick jag förslag, bärmåla, vinhallon, åkerbärshallon, blåhallon, slambär och slutligen kom svaret rosenhallon.

 

Rosenhallon (Rubus odoratus) är en art i familjen rosväxter från östra Nordamerika. Den är vanlig som prydnadsväxt i svenska trädgårdar.

 
Lämplig som häckväxt men den blir lätt ett ogräs då den sprider sig via rotskott och även om man klipper ner den växer den upp lika frodigt kommande år därefter

Av Bengt Bertilsson - 27 september 2013 06:15

Körde in till byn för några dagar sedan och fick se det här som tilldrog mitt intresse.

 

Från vägen trodde jag det var fläder men inte ser väl fläder ut såhär?

 

Bakom busken står det ett dött träd som också tilldrog mitt intresse visuellt.

 

För bredvid det döda trädet växte också något mystiskt som jag normalt inte brukar se i skogen så nu verkar det som jag gått vilse där ute i naturen.

Av Bengt Bertilsson - 26 september 2013 06:15

Närmare bestämt Stratiformis.Annars har jag varit ute och svävat på fel moln på webben

 

Moln av arten stratiformis är horisontellt vidsträckta i ett eller flera skikt.

 

Eller som vi kanske mestadels kallar de för Böljemoln.

 

Av Bengt Bertilsson - 25 september 2013 06:15

Var är detta, ser ut som hallon men blad och stjälk skvallrar om något annat, så det lär inte vara hallon jag sprang på när jag var vid Kinnaström i Kinna.

 

Dessutom så hittade jag en blomma som befäster mina teorier att det är något annat än vildhallon.

 

Så frågan är bara vad är detta för växt?

 

Av Bengt Bertilsson - 24 september 2013 06:15

En förvuxen maskros,

 

Så kallar en partiledare här i Mark min solros vars partinamn gäller endast i denna bygd. Själv stod han och skröt om sina solrosor skall vara ett tecken att hans parti når högst.

 
15 solrosor på samma planta har jag aldrig upplevt, att enstaka tjuvskott ger blommor är inte unikt men att 14 tjuvskott ger blommor känns speciellt.

      
Nu har jag skördat och kontrollräknat mina solrosblommor som visade sig vara 15 st., dock blir det inte solrosfrö i alla.

 
Jag kan konstatera det är svarta solrosfröen i blomman och det är självsått av någon av mina vinterfåglar som tappat fröet. Jag hoppas vederbörande överlevt och kommer nu tillbaka och får sitta vid fågelautomaten och äta av sina egna sådda solrosfrön.

Av Bengt Bertilsson - 23 september 2013 06:15

Nog märks det att vi går mot mörkare tider och mörkret kommer tidigare för varje kväll tittar ”gubben i månen” upp även denna månad

 

Vid 9-tiden på kvällen har jag besöket farstutrappan och försökt fånga månen på bild

       

Ofta har det varit en liten prick jag fått se den och har jag lyckats fånga den har den fått kämpa för att synas mellan molnen.

       

Var det inte moln så behagade den krypa bakom mitt stora bokträd jag har.
 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards