Alla inlägg under mars 2014

Av Bengt Bertilsson - 31 mars 2014 06:15

Det är inte bara tranor vid Hornborgasjön.

   

Svanar och gåsar fanns det också, men detta år mycket, mycket mindre i antal.

   

Bl.a en som gick och haltade och nog tyckte jag den saknade simfot på ena foten och gick där och linkade, dock verkade den kunna simma obehindrat då vi såg den gå ner till vattnet sen.

 

Även Tofsvippor såg vi men att försöka få dessa på bild lyckades jag inte, dock sonen fick en bild som jag lånat av honom.

       

Nu finns det inte bara fåglar vid hornborgasjön och vi funderade en stund varför går tranorna i vattnet, Aha tänkte vi finns det kanske fisk eller groda där då blir inte dessa långlivade. Faktiskt det finns fisk i dikerna, lite svårt att få dessa på bild men titta noga så finns det gott om fisk 

Av Bengt Bertilsson - 31 mars 2014 00:15

Jag vill hävda detta för när vårdagsjämning kom så var det som de slutade komma till fågelmatningen i arla morgonstund och för varje dag ser jag mindre antal komma i takt som jag kan tänka mig att födan börjas finnas ute i naturen.
Samtidigt kanske det också beror på att utrymmet minskar för att bilda revir just här då t.ex 30-40 mesar och talgoxar finns här ger de sig som bara sökt vinterrevir här sig hem till sina områden de normalt har sina boplatser.
Nu får jag nöja mig av fågelsången ifrån skogen istället som finns ett hundratal meter ifrån min farstutrappa och se/höra detta som tacksägelsesång för maten.
Vi har dock ingen inbyggd klocka utan den får vrider vi fram så vi kan få njuta lite mer av sången.

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2014 09:19

Soltiden har börjat komma ikapp där ute på farstutrappa. En kylslagen morgon med – 3,6 glimmar rimfrosten där ute på gräsmattan och penséerna lite slokade väntar på att energi lampan skall börja värma deras blomkronor.
Visuellt vindstilla hör jag tydligt och klart hackspettarna sitter där ute i skogen och trumma, en skogduva kuttrar och småfåglarna sjunger sin morgonsång. Ett korppar har bo ett par hundra meter härifrån och dessa verkar plötsligt blivit störda då det blev ett herrans liv.
Några hungriga frukostgäster dyker upp vid fågelautomaten som inte numera är frekvent besökt längre då det verkar finnas gott om föda annorstädes nu.
Själv tänker jag mestadels försöka njuta av denna dag och visste jag inte varför jag har symtomen hade jag nog behövt söka läkarvård, men som läkaren sa för många år sedan att det är inte mycket att göra åt, utan gör vad du kan och går du över gränsen då vet du varför. Klockan skulle vridas och trädgårdsmöblerna skulle fram får jag idag konstatera var sak har sin tid.

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2014 06:30

Bakom varje handlingskraftig man finns det alltid en kvinna som ser till att saker blir gjorda. Våren kommit tidigt likaså värmen och husbonnen har inte fått fingrarna ur fickorna och fått saker gjorda. Kom det en order att nu skulle det vara skönt att sitta ute i trädgården och njuta.

 
Problemet var att stenplattorna som trädgårdsmöblerna skall stå på dem behöver rensas från mossa.

 
Sagt och gjort husbonnen fick allt plocka fram en stålborste och sätta igång att borsta bort mossan, detta inte gjort i en handvändning även om jag gjorde det för hand.

 
Nu kommer självklart vän av ordning och hävda det finns hörtryckstvätt som underlättar och det går fortare.
Då säger jag till vän av ordning jag äger ingen och är du ägare av en är detta mer miljövänligt och kom nu inte i efterhand att du kunde frågat så hade du ställt upp. Men herre du milde måste jag tillägga det var idag det skulle bli gjort inte i morgon.

 

Som sagt några timmar jobb under solen gasande solsken visade det sig att husbonnen dels hade nog lite för mycket kläder på sig för han blev en aning svettig, eller så kunde detta bero på att det var ”slit och släp, bara detta och det är jag som får göra jobbet”

 

Det tog rejält varje borstning på plattorna och det tog rejält på borsten också, måste jag ändå ge Jim & Fix en eloge kvalitén på borsten var bra. Föregående köp jag gjorde hos järnhandlaren i Skene gick det åt två borstar.

Men efter allt slit med borsten blev jag nöjd och detta får allt duga denna säsong.

 

Men efter några timmar så var det klart, Snyggt eller var tycks.
Kroppen kändes förståss inte lika fin och det lär nog komma efterdyningar framledes också.

 

Drägen som hade andra sysslor på gården att ombesörja kom ut och hämtade de gamla trädgårdsmöblerna och husbonnen kunde ställa dessa på plats.

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2014 06:15

Sista livebilderna från Hornborgasjön.


 

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2014 00:15

Några annorlunda bilder från trandansen.

   

Skulle justera inställningen och såg inte jag ställt in den rätt.

   

Men det blev faktiskt bra bilder av detta också.

 

Av Bengt Bertilsson - 29 mars 2014 06:15

Mer livebilder från Hornborgasjön.


 Försöker fånga både ljud och bild men inte det lättaste med min lilla fickkamera.

Men jag tror jag lyckades få med några dansar också
 

Av Bengt Bertilsson - 29 mars 2014 00:15

Helt imponerande att stå och se ut över alla dessa tranor som går där ute på fälten.

   
Visserligen går de lugnt betandes på åkrarna, men ibland får vi de dansa.

   

Att få allt på bild är inte lätt och ett besök där är nästan nödvändigt om ni skall få uppleva det vi såg.

   
Ståtliga fåglar och att se dessa med utslagna vingar och de två spretiga ben skutta runt som de gick på is eller glödande kol  

   

Självklart en bra kamera skulle jag fått bättre närbilder

     

Är egentligen inte detta kanske så viktigt i stuländan då minnersbilderna sitter kvar i huvudet en lång stund efteråt ändå är det helheten som imponerar.
   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards