Alla inlägg under april 2020

Av Bengt Bertilsson - 30 april 2020 06:00

Vår fågelstation fick stå kvar men vi har bytt ut solrosfrön mot blommor istället

 


Vintern rasat ut bland våra fjällar

drivans blommor smälta ned och dö
Himlen ler i vårens ljusa kvällar


Av Bengt Bertilsson - 29 april 2020 06:00

Äntligen så har jag kört upp sista skottkärran med ved till upplagsplatsen för framtida torkning

 

Det är åter vedfritt framför terrasstrappan och fri utsikt

Allt har sin tid och det började febr med att såga och i mars klöv jag veden

           

Ved
Av Bengt Bertilsson - 28 april 2020 06:00

Det börjar knoppas lite här och där och idag såg jag att körsbärsträdet börjat blomma, fast det är inte många blommor.

   

Lövknoppningen har också kommit igång.

   

Även äppelträdet börjar blomma

   


Av Bengt Bertilsson - 27 april 2020 06:00

Det finns de som sitter och titta på duvorna när de blivit pensionärer. 

   

Vi sitter och tittar på sädesärlan som kommer varje dag och visa upp sig utanför vårt köksfönster 

   

Den går runt på biltaket och jag misstänker det är vår vän inspektören som kolla om bilen är tvättad 

Av Bengt Bertilsson - 26 april 2020 06:05

Första gången jag upplevt en sådan glödhet kvällshimmel över mitt huvud. Inte konstigt egentligen för jag är sällan ute vid denna tid och ser solnedgången i väster då jag normalt inte kan se denna p.g.a träd. Men igår kväll så var jag ute på ett tjänsteärende och i backspegeln på väg mot byn ser denna glödheta kvällshimmel 

       

Av Bengt Bertilsson - 25 april 2020 19:39

De senaste kvällarna har molnen dominerat himmeln och visat upp sig i kraftiga moln som nästa täckt himmeln och ibland så har jag bara sett en klar horisont i Sydost Bild 1 fredag bild 2 -3 lördag 

     

Att det blivit väderomslag notera jag samtidigt, inget regn men temperaturen skönk direkt till ca 12 och en kall vind som inte alls värmde mig när jag kördt in ved 

Av Bengt Bertilsson - 25 april 2020 06:00

Kom osökt att tänka på detta ordspråk när jag körde in ved från vedbacken till vedboden. "En fågel i handen är bättre än tio i skogen"

 
Mellan några vedträd ligger denna lilla krabat tillsynes välbevarad för jag tror den legat där sedan i höstas och blivit balsamerad i värmen under presenningen

 
Men vilken art är detta en ungfågel av enl de förfrågningar jag gjort har jag fått svar Grönsiska 

Av Bengt Bertilsson - 24 april 2020 06:00

Återigen så blommar våra tulpaner som fanns där när vi flyttade hit och varje år så blommar de så fint 

 

Köp en tulpan är en sång på svenska, skriven av Ulf Peder Olrog. Lär dej din dönick att nu är det vår" Sången framfördes av Lars Ekborg och Sven Holmberg i Kar de Mumma-revyn 1960, där två lodisar sökte kränga halvvissna blommor till förbipasserande. Polisen körde inte bort dem eftersom de utgjorde "ett pittoreskt inslag i gatubilden".

       

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards