Alla inlägg under november 2019

Av Bengt Bertilsson - 30 november 2019 09:03

I dag är det den 30 november och Anders och Andreas har namnsdag.
I Bondepraktikan finns talesättet ”Om Anders braskar skall julen slaska” och vice versa. Med det menas att om Anders-dagen är kall och snöig kommer julen vara regnig och slaskig (och tvärtom om Anders-dagen är mild och regnig).


 

 

Idag i arla morgonstund minus 8 grader och det finns ett litet snö på marken solen på väg upp och det sägs i rapporten att vi skal få solsken idag. Temperaturen skall stiga men om den går över nollan återstår att se 

 

Rimfrosten och solstrålaran glittrar i gräset 

          

Av Bengt Bertilsson - 29 november 2019 06:54

SMHI gick ut med varningar igår att det skall komma snö. Men vem skall vi lita på SMHI eller skall vi avvakta verkligheten. För ingen vet ännu om det blir här eller där eller någon annanstans.

 

Men det var rätt av SMHI och glad var ett av våra barnbarn som hälsar på och sprang ut i arla morgonstund.

 

Igår kväll var det + 7 och idag - 0,3 så det slog om kvickt i natt. Vi har varit ute och på vägarna ligger det ingen snö men slasken finns där. Frågan är nu ligger snö kvar över helgen och skapar advents tämning också 

Av Bengt Bertilsson - 28 november 2019 16:19

Det sägs det skall bli advent och det blev att bege sig ut i skogen och plocka in lite ris och mossa

 

Fick lite mossa över ocjh en gfammal skål och ett ljus försöker jag skapa lite adventsstämning

 

Innan idag har vi hängt upp nya gardiner och satt upp ljusstakarna i fönstren

 

Kvar finns lumme att hänga upp i taket skall bara torka lite först

     

 

 

Av Bengt Bertilsson - 27 november 2019 06:00

Borås Tidning har i princip ett monopol på nyhetsmedia via papperstidningen som daglig tidning i Sjuhärdsbyggden och nu visar de sin attityd även på webben.


När jag kritiserade BT på sin Facebook webb för sin dåliga öppenhet gällande samhällsinformation. Då stängde de av mig från deras webb då de ansåg att negativ kritik tål inte deras öppenhet troligen.


Sen så hotade de mig för att jag kopierade nyheter och dessa publicerades på Facebook endast var avsedda att läsa av exklusiva prenumeranter. Att upphör jag inte med detta kommer de att vita rättsliga åtgärder. 


Så nu kan jag bara läsa BT ingresser på webben men tänkte att jag skall prova att läsa BT under två månader och prova på om tidningen är läsvärd för endast 1 kr/mån.

 


Annars så kostar den 119 kr/mån och det går att få den sen på att prova på för extrapris 99 kr/ mån annars så kostar den komplett 292 kr/mån Summa 3504 kr år 


Men jag fick inte ens prova på jag var avstängd från att bli prenumerant på nytt. Självklart så tände jag på alla cylindrarna och skrev ovan för "nu tog det hus i helvete"

Men dröm om min förvåning när jag försökte några gånger till och mixtrade med några uppgifter fram och tilbaka med BT så accepterade de min prenumeration 

 

Men den glädjen den varade inte länge idag när jag öppna E- tidningen vad står det då 
 

Men betalt det tog de 


Hej Bengt Bertilsson,

Tack för din beställning av
Borås Tidnings Surfpaket - 2 månader för 1:-/mån (prenumeration, 1 månad)
1.00 har dragits från ditt kort, varav moms: 0.06 kr.
Om du behöver information eller hjälp, kontakta oss här: http://kundcenter.gotamedia.se.

Med vänlig hälsning

Kundcenter
Gota Media


Men kanske är det så att detta BT de sysslar med Fiffel och Båg likt andra som lurar oss när det är Black friday ena stunden har jag konto andra stunden inget konto 


Ha, ha LURAD som de säger på barnradion. Jag har betalat för att endast få en surf-prenumeration. Då får jag tillgång till låsta artiklar på webben. Du har inte tillgång eBT, alltså den digitala versionen av papperstidningen



 

Av Bengt Bertilsson - 26 november 2019 06:00

Vad vill våra politiker när det gäller äldreomsorgen Lyssna i kväll direkt på plats i Rydal eller via webben


S+C+L

Äldreomsorgen har fram till och med 2018 haft ett statsbidrag för personalinsatser. Statsbidraget

togs bort i statens budget för 2019 och framåt, detta måste i fortsättningen finansieras med

kommunala skattemedel. Behovet av kvalificerad vård ökar hos vårdtagarna. Detta beror bl a på

att ansvaret för vården överförs tidigare från sjukhusen till kommunen. Behovet av resurser ökar

och kommer att öka ytterligare när antalet äldre med vårdbehov blir fler. Äldreomsorgsnämnden

tillförs i budgeten ytterligare 15 miljoner kronor från och med 2020.


M+KD

Äldreomsorgsnämnden. Nämnden behöver arbeta proaktivt för att hitta fler boendeplatser. Ny teknik skall användas för att

ge bättre förutsättningar till en trygg och säker ålderdom. Uppgiftsväxling och nya

anställningskategorier skall användas för att uppvärdera undersköterskeyrket samt skapa vägar för

nya grupper att arbeta inom verksamheten. Nämnden tillförs ytterligare 15 000 tkr för att säkerställa

kontinuitet i verksamheten. Personalkontinuitet, antal personer som hemtjänsttagare möter under

14 dagar, bör minska till under rikssnittet. Äldreomsorgsnämnden uppmärksammas på behovet av

att säkerställa att medarbetarna har tillräckliga språkkunskaper för att kunna utföra sina

arbetsuppgifter.

Äldreomsorgsnämnden uppdras att:

- ta fram förslag på nya riktlinjer för trygghetsboende i Marks kommun för att främja privata

aktörers vilja att bygga.

- planera för fler vård- och omsorgsplatser.

- arbeta för att minska den del av medarbetarnas arbetstid som ej är direkt kopplad till vård

och omsorg hos den enskilde.

https://www.mark.se/politik-och-organisation/politik/kommunfullmaktige/

Alla förslag hittar du på
https://www.mark.se/politik-och-organisation/arendelistor-och-protokoll/kommunfullmaktige/#6f2f7dcd387256-55677de1b7dc99627-f4c3da72ccd5100017-36f5e674dbf11711240-7d585bcb66e02183519-de71967274e62183642

Av Bengt Bertilsson - 25 november 2019 06:00

Var närvarande på Kommunfullmäktiges sammanträde och nog hörde jag detta. Tog det några dagar innan jag hann smälta in detta och fundera lite på vilken syn har oppositionen på Marks kommuns anställda. Fundera själva och tänk hur skulle du reagera om du får höra hur de ser på ditt jobb och jämför med andra.


Bakgrunden är ju att majoriteten av politikerna i Marks kommun de vill höja skatten med 30 öre oppositionen vill behålla nuvarande skattenivå och tycker personalen skall bli bättre och effektivare i Marks kommun.

Vad egentligen oppositionen tycker de anställda det kanske vi måste läsa mellan raderna i vad BT skriver i sin tidning den 22/11 där de återger oppositionen budgetförslag och tolka därefter.  

Socialdemokraterna försvara sin personal


Följande text har jag fått från en exklusive läsare av BT 


Det ett väl genomtänkt förslag som ger kärnverksamheten rejält mycket bättre verksamheter, sa Lisa Dahlberg (S) ordförande kommunstyrelsen.

Oppositionen däremot sa att man både kan effektivisera och göra besparingar, bland annat inom teknik- och serviceförvaltningen.

– Ska personalen i Mark inte kunna städa lika många kvadratmeter per person som de kan i andra kommuner? Ska inte måltider i Mark kunna kosta lika mycket som i exempel Svenljunga, frågade sig Tomas Johansson (M).

Han fick medhåll av flera oppositionskolleger.

– Man jobbar inte smartare för att man blir många, man blir smartare om man jobbar effektivt, sa Lars-Inge Andersson (KD).

– Ni saknar helt förmågan att prioritera. Och dessutom frågar jag mig vad nämnderna ska göra med alla sina pengar för jag har sällan sett ett styre i majoritet som har så få konkreta förslag, sa Elise Arnell, (KD).

Lena Ferm Hansson (C) från Markmajoriteten var dock övertygad om att skattehöjningen är rätt väg.

– Vi behöver tillföra medel för att säkra en likvärdig skola, äldrevård och en fungerande socialnämnd. Utan skattehöjning hade nedskärningarna blivit mycket kännbara, säger hon.

Av Bengt Bertilsson - 24 november 2019 14:15

Kommunfullmäktige i Mark sammanträdde i torsdags i ca 9 timmar. ca 6 timmar debatterade de budgeten och blev inte färdiga ändå.

Hur många som lyssnade vet nog ingen. På plats i Rydal kanske vi var 10 - 15 st lika många det nog som var där p.g.a de ingår i tjänstemannastaben. Plus de som lyssnade via webben. 
När kl var runt 23,00 konstaterade jag i efterhandslysning att det fanns bara politiker kvar enligt utsago från talarstolen i alla fall 
Så man kan nog ställa sig frågan vem pratar de till folket eller pratar de bara om folket 


Några som pratar om folket men kanske menar inte folket vill visa hävda om vi läser en debattartikel om ämnet 

Här är SD:s formel för att lura oss väljare Debattören: Populister har använt samma knep i alla tider

Kommer jag osökt att tänka på debatten mellan V och SD under mötet som tog upp frågan om folket och vad SD menar är folket

Av Bengt Bertilsson - 21 november 2019 07:36

Livet är kort eller långt beroende på hur vi ser på detta men det kommer en dag när det tar slut. igår tog jag farväl av min kusin Vivian Lundin i Söndrums kyrka tillsammans med släkt och vänner. Vila i frid

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards