Alla inlägg under december 2020

Av Bengt Bertilsson - 31 december 2020 08:11

Ni bloggföljare som har följt med på mina utflykter via bloggen hoppas jag ni också tyckt varit trevliga att se/läsa om vad jag fått uppleva. Främst så är det i min närmiljö och jag har försökt visa årets olika skiftningar samtidigt som det också blivit nya upptäckter för mig och för dig. Ni får gärna kommentera vad ni tycker också. Oavsett

 

 

ÖNSKAR EDER ALLA

 

 

ETT

 

 

GOTT NYTT ÅR

Av Bengt Bertilsson - 29 december 2020 15:07

Nu kan du få hjälp med att in post, vattna blommor, spola kranar och toaletter bara om du har råd att betala så kan andra betala en del av detta för då får andra sysselsättning då det ofta är enkla jobb som inte kräver speciel utbildning.
RUT-avdraget presenterades i en motion i Sveriges riksdag den 5 oktober 2003 av Birgitta Carlsson (C) och 
Annika Qarlsson (C). I motionen yrkade de att införa både RUT- och ROT-avdrag. Förslaget lades fram av regeringen Reinfeldt och trädde i kraft den 1 juli 2007 efter omröstning i Sveriges riksdag.

Nu får du ännu fler möjligheter att utnyttja Rutavdraget som utvidgas med nya tjänster nästa år

Riksdagen har den 25 november beslutat att rutavdraget utvidgas med fyra nya tjänster. Det gäller arbeten som påbörjas, avslutas och betalas från och med 1 januari 2021.

Följande fyra tjänster ger då rätt till rutavdrag:

  • Vattentvätt av kläder och hemtextil vid tvättinrättning, inklusive transport av tvätten.
  • Möblering av bostad, inklusive montering av möbler. Inredningstjänster ingår dock inte.
  • Transport av bohag dels till andrahandsbutiker, loppmarknader och liknande där bohaget kan komma till återanvändning, och dels till och från magasinering.

Enklare tillsyn av en bostad, exempelvis ta in post, vattna blommor, spola kranar och toaletter.

 
För tvätt och transport till återanvändning ska arbetskostnaden schablonberäknas till 50 procent av totalkostnaden. För övriga tjänster ska faktisk arbetskostnad anges.

Taket för rutavdraget höjs samtidigt till 75 000 kronor per person och år, jämfört med dagens 50 000 kronor. Rotavdraget kvarstår med max 50 000 kronor per person och år.

Du kan läsa mer om de nya tjänsterna här

När det infördes var det ett herrans liv och det är intressant att läsa vad de idag skriver om detta på Wikipedia 

Förespråkare anser att skatteavdraget har bidragit till minskat svartarbete, gjort hushållsnära tjänster mer tillgängliga för medelklassen, samt gett fler arbeten och högre intäkter för arbetare inom branschen. De menar även att pensionärer som är i större behov av dessa tjänster kan dra nytta av skattereduktionen.

Motståndare menar att skatteavdraget används till största del av höginkomsttagare, och i praktiken innebär en skattesänkning för dessa personer, vilket kan leda till minskad ekonomisk jämlikhet. De anser även att skattepengarna behövs till annat såsom skola, vård och omsorg och att dessa nya arbeten inte skapas inom behovsbranscher.

Men idag hör jag inget utan detta utan accepteras 

Av Bengt Bertilsson - 28 december 2020 06:00

Håris är ett ovanligt fenomen som bildas när fukt tränger ut ur vattenindränkta trästycken vid temperaturer strax under noll grader.

 

Ibland får SMHI in spännande bilder såsom de nedanstående, med frågor om vad detta är och hur dessa långa, lätt böjda iskristaller bildas.
 
Fenomenet kallas för håris och bildas när vatten tränger ut ur vattenindränkta trästycken.
 
Träbiten får inte vara frusen medan den omgivande luftens temperatur ska ligga strax under noll. Vatten som tränger ut ur träet genom små porer kan då frysa och växa till inifrån så att stråna blir längre och längre.
 
Möjligen rör det sig inte om helt rent regnvatten utan det innehåller lite ämnen, eventuellt från bakterien Pseudomonas syringae, från det ruttnande träet som påverkar isstrukturen.

 
Text SMHI

Av Bengt Bertilsson - 27 december 2020 06:00

Egentligen handlar det om att gå från auto till att fotografera med M istället. Jo jag tackar för tipset och så blir det så här när jag skall göra mig till och knäppa ett foto 

 

Så jag börja skruva på både bländare och slutare och till slut så blev det så här 

 

Men skall jag behöva ställa om hela tiden då blir jag ännu mer gråhårig fast det mesta har jag klippt bort alla redan så det spelar ingen roll.

Av Bengt Bertilsson - 26 december 2020 06:00

Hittade något skumt i Ringebäcken när jag var ute senast 

 

Såg ut som tomten tappat sitt helskägg nästan tyckte jag 

 

Men det visade sig mer lika tomteskur 

  

   

Av Bengt Bertilsson - 25 december 2020 08:50

Fast det heter kanske när juldagsmorgon glimmar är det mer glöd över skogsbrynet framför farstutrappan 

 

Ljuset kom snabbt och snart såg jag rimfrosten glimmar och den rätta stämmningen började infalla 
 

Dess mer det glödde dess mer så skiftade färgerna där på himmeln 
 

Minus 6 grader och det blev lite jullikt ändå till slut 

Av Bengt Bertilsson - 24 december 2020 06:00

GOD JUL 

önskar

jag eder alla

       

Av Bengt Bertilsson - 22 december 2020 06:31

Dubbel glädje då julkort 2 dök upp från barnbarnen 
 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards