Alla inlägg under februari 2013

Av Bengt Bertilsson - 27 februari 2013 19:52

Nog känns det som vi börjar närma oss våren nu med plusgrader och dagsmejan börjar göra sitt på snön. Ja då är det dags att sitta på utekaféerna och ta sig en kopp kaffe.  
Själv satt jag där på min farstutrappa igår och mina mesar satt också på caféet och spisade wienerbröd med god aptit.

 

Blev jag uttittad av en som spände blicken i mig eller så kallade den på kyparen

 I valet mellan wienerbröd och solrosfrö verkar numera wienerbröd mest attraktivt
 

 Men jordgubbarna de ligger orörda kvar

Av Bengt Bertilsson - 27 februari 2013 06:15

Hade tagit ner min naturmorgonsholk på förvintern och rensade den från ett bo som ett blåmes par gjort. Sen blev den stående i mitt förråd började vårkänslorna ryka i mig och ut och satte upp holken där den fanns förra året.
Hängde sen upp stegen och hämta mig en kopp kaffe och satte mig på min farstutrappa för att se om det kommer några på visning. 
Drömmen gick i uppfyllelse, det blev rusning direkt Talgoxen var där först och blåmesen likaså. Lyckades filma med min kamera några små filmer fick jag till slut en där två kryper in och en nötväcka kommer på besök.

Av Bengt Bertilsson - 27 februari 2013 05:53

Uthyres från mars till aug du får själv möblera den, inga dolda avgifter  

Visning pågår  

Fin utsikt  

Ett rum  

Välkomna att besikta den  

Av Bengt Bertilsson - 26 februari 2013 20:43

Lillkatta vaktar granen eller lapa hon sol.
 

Något annat tilldrag dock hennes uppmärksamhet
 

Bäst att kolla lite försiktigt med tasen
 
Sen en koll från andra sidan också
 

Var det var se på Katt och råtta (mus) lek

Av Bengt Bertilsson - 26 februari 2013 20:14

Först trodde jag Lillkatta satt och solade sig i vårvärmen vid foten av ute granen som fått stå kvar som skydd för mina ”pjoddar” som besöker solros automaten. 
Men det var inte sol lapning hon var ute efter. Inte några pjoddar heller utan en skogsmus som gästade fågelstationen där frö och brödsmulor lockar även dessa att komma på gästabud.

Trott att hon är några år gammal och brukar komma hemdragandes med fångst under övriga tider på året, har hon nog legat inne och latat sig för mycket under vintern för jakt instinkten var så där.


När jakten eller rättare sagt följa John visade sig närma sig huset blev det fart på ut för husse och avsluta jakten med piassavakvasten i hösta hugg smet den in ibland löv och kvistar.

Hon skämdes nog lite efteråt och sprang ut och in för att leta sen och en olycka kommer inte ensam för sista gången så har hon inte kommit in, men vi såg hon blev jagad av en annan katt utanför så nu ligger hon troligen och trycker någonstans och våga inte komma fram den stackaren så risken är att hon blir ute i natt.

Av Bengt Bertilsson - 26 februari 2013 09:39

Jordgubbar ratades men Wienerbröd de var smaskens tyckte mina pjoddar som glupskt gav sig på brödkorgen.

  Ratade wienerbröd och frukostbullar från boa smulades och skars i bitar och nu så har de att kalasa på. Blåsmesarna, talgoxe, älskar wienerbröden, svartmesen likaså även koltrasten sitter där och kalasa och sprätter bort brödbitarna. Ett gäng svartmesar kommer också på besök men det är mer talgbollarna som tilltalar deras intressen. Hackspetten vet vaken ut eller in vad den skall välja. Skatorna de kastar sig över allt som går att frakta därifrån.

  Ibland kan ett misslyckt foto bli faktiskt bra enligt min betraktelse. Skulle fota en stjärtmes som satt i en buske och trycker av och när jag kollade så fanns det två fåglar en blåmes hade också dykt upp och ville vara med på fotot. Eller så skulle båda bort.

Av Bengt Bertilsson - 26 februari 2013 09:35

Så var det dags för den årliga hälsokontrollen och även om jag visste det finns lite skavanker hittar de alltid något som inte märktes.
Armleden var inte bra, den får bytas, höftleden knirrar och för att bytas även den och som detta inte var nog, så är både händer och fötterna nötta.

Av Bengt Bertilsson - 25 februari 2013 10:36

Katternas ränneskita springande i dörren och runt knuten fann jag orsaken till idag. Från en golvbrunn nedanför källartrappan tittar en liten näbbmus upp och denna har tilldragit katternas nyfikenhet senaste dagarna.
En näbbmus kan försvara sig och den som sett en katt försöka fånga den blir ofta en lång procedur då näbbmusen utsöndra ett sekret som katterna egentligen ogillar. Men deras instinkt att fånga en mus sitter i ryggraden kan de sitta och vakta i timmar eller så går de fram och tillbaka i hopp att musen skall visa och då bli ett lättare byte.
Katter är egentligen grymma, de trötta ut sitt offer och sen tar den, problemet som jag dock sett de biter inte ihjäl de omgående utan skall sen leka och slänga den upp i luften. Sork och vanliga skogsmöss biter de dock ihjäl som regel och sen kommer hem och visa upp för husse ur duktiga jägare de är.
Näbbmusen öde denna gång tog husse hand om när jag fick se den försöka hitta en springa i dörrkarmen stod där en skyffel i vägen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards