Alla inlägg under februari 2022

Av Bengt Bertilsson - 28 februari 2022 05:45

Pärlan uppe i skogen där båda Ringsjöarna ligger är västra Ringsjön helt isbelagd fortvarande eller så är den återfryst då isen vaken bär eller brister

     

Östra Ringsjön nästan isbelagd så när som i en vak mitt i sjön där två knipor simmade denna dag. 

     


Av Bengt Bertilsson - 27 februari 2022 06:00

Den metrologiska våren har kommit, men isen ligger fortvarande kvar uppe i Ringsjöarna så när som på en liten vak som finns i östra Ringsjön.

 

I denna den 26 februari ser jag årets första vårtecken när det gäller fåglar i min omgivning nämligen två  Knipor (Bucephala) ligger i vaken och simmar.  

 
Normalt brukar dessa lyfta direkt men troligen ingen flyktväg till västra Ringsön som är helt isbelag ser jag de simma lugnt i vaken. Blev jag överraskad att de låg kvar där hela tiden som jag var där uppe 
 
Jag tände en brasa och drack mitt kaffe samtidigt som jag satt och njöt av utsikten och försökte zooma in dem där ute

     
Så nu får jag gå upp och kolla lite då och då och ser om de klarar sig och om det kommer fler också. 2019 fanns de där samma tidpunkt så unikt är detta inte när jag kolla här i bloggen 

Av Bengt Bertilsson - 26 februari 2022 06:00

Nu har jag anslutit mig till mina tidigare generationer och införskaffat mig en käpp av allmänna medel.

 
Min farfar däremot hade en silverkrycka som de sa förr. Denna hade han fått i femtio års present 1928. Om han använde den vet jag inte men den ser inte sliten ut direkt. Fast en fin käpp användes nog inte till vardags förr eller?
Min pappa hade också en käpp p.g.a han drabbades av Parkinson och hade svårt både med balansen och att gå användes denna flitigt och detta syns. 


Jag brukar använda gångstavar normalt när jag vandra ute i skogen och så gjort i många år p.g.a rygg och nackbesvär var det ändå lite avigt att gå med en. Så det blev att träna i sjukhuskorridoren innan jag hittade rytmen. 

Av Bengt Bertilsson - 25 februari 2022 06:00

Ringebäckens vattenflöde är svårfångat eller så är det detaljerna som är avgörande 
 

Foto 7,1 1/80 ISO 640 speglar min visuella bild 
   inställningen 5,6 1/100 ISO 500    6,3 1/1250 ISO auto   

     
Ett försök att fånga solstrålarna kanske inte lyckades till fullo liknar detta mer kanske en strålkastare 

 

En solskensvy där trädet i bakgrunden skulle framstå i blickfånget blev det förgrunden som spolierade fotot

Av Bengt Bertilsson - 24 februari 2022 06:00

Det är inte alltid så lätt att få reda vems spår man ser i snön. Jag vet ungefär hur harspår ser ut 2 fötter i rad och två ihop. Men sen hänger jag inte med eller kanske är det så jag har aldrig brytt mig. Så kanske är det älg, rådjur, vildsvin, grävling, räv, lo, ekorre kanske en vanlig bondkatt också  

     

Så när jag gick ut en runda i skogen efter natten snöande och det fortvarande var runt nollan fann jag massor av spår i snön. Nu var jag först att gå denna väg och om det brukar vara spår av djur och människor brukar det vara hundspår så kunde jag utesluta dessa direkt. Dessa tre foton var de första och de största också 

                   
Hare är några av dessa men övriga och ibland verkar et varit flera. Lagt min stav som ett mått vid visa foton  

               

På en sträcka på ca 1 km har jag stannat ett flertal gånger och fotograferat spåren det fanns inga spår den första km och inga de två sista km av 4 totalt 

                       

 

Av Bengt Bertilsson - 23 februari 2022 08:05

Hittade mitt gamla objektiv 18-55mm i en väska som jag lagt undan i samband med att jag köpte en ny kamera K-III med nya objektiv

 

Insåg inte hur bra detta gamla objektiv var och nu blir det nog att ha detta med sig ut på fler foto utflykter
 

Dessa två foton tagna i lite motljus  

Av Bengt Bertilsson - 22 februari 2022 06:00

Årets första två vårtecken i rabatten har dykt upp

     

 

Av Bengt Bertilsson - 21 februari 2022 05:30

Att gå samma väg flera gånger och upptäcka att det är som historian upprepa sig. Gamla Hajomsvägen där har funnit en vattenpöl som jag fotograferat många gånger och nu visar sig moder natur sig upp i spegelbilden på nytt 

 

6 februari 2021 gick jag där förbi och minns hur det såg ut när jag jämförde med en annan gång tidigare hur det såg då såg ut så här se länken   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards