Alla inlägg under december 2016

Av Bengt Bertilsson - 31 december 2016 05:15

Al finns det två arter av i Sverige, gråal och klibbal. Klibbalen växer framför allt i södra Sverige upp till Gästrikland, Dalarna och Värmland.

 

Ett kännetecken är de violetta hängen fast skall dessa vara alla redan i detta stadie nu

 

Av Bengt Bertilsson - 30 december 2016 05:15

Hasselskott som det är dags för vår fast å andra sidan 5 plusgrader och ingen tjäle liknar det mer vår än vinter fast vi befinner oss i mellandagarna

 

Finns det en annan sida av det hela också, fortvarande sitter det kvar hasselnötter och det är väl bara Piff och Puff som fattas 

 

Av Bengt Bertilsson - 29 december 2016 05:15

Under julhelgen hade många kanske hoppats på ett vitt snötäcke. Men den gröna julen i söder kan ändå bli en riktig julafton – för svampälskare.

 

Vilken sort eller dess matnyttighet låter jag vara osagt och de växte på ett gammalt brunncementlock

Av Bengt Bertilsson - 28 december 2016 10:31

Denna benämning på dagens datum fanns där fram till 2001. ( Då tog helvetet slut )

 

Då den bytte namn till Värnlösa barns dag. (Men det finns en generation som fortvarande lever i det förgångna)

 

Den fanns där till minne av de barn, som kung Herodes lät döda i sin jakt på den nyfödde Jesus.  

 

( Själv överlevde jag första dagen av mitt liv med och nöd och näppe och nöd döptes samma dag )

Hur vädret såg ut då vet jag inte men i år var det en fantastisk soluppgång

   

Hur resten av dagen bli vet jag bara att det ser ut att bli solsken och det är - 4,6 skall det bli troligen lite mildare senare idag

Av Bengt Bertilsson - 27 december 2016 13:42

Ur led är årstiderna åtminstone här i Sjuhäradsbygden vi har precis läst om ”Midvinternattens köld är hård” och stormen Urd har lämnat oss bakom sig var ser jag i min rabatt.

 
Jo en liten dvärgpensé växer där och står i blom och på almanackan står det 27 dec och snart ståndar nyårsafton och ett nytt år.

 
Är det bara gubben Frost som kan hindra mig från att kunna stoltsera med rekordblommande penséer 2017

 

Av Bengt Bertilsson - 25 december 2016 09:53

Vader ljus i arla morgonstund såg jag någon var på gång när jag tittade ut fångade jag mellan 8,15 – 8,45 när juldagsmorgon glimmar

                                     

Tycker jag mig få ro av tankar går till texten till julpsalmen När juldagsmorgon glimmar

När juldagsmorgon glimmar,
jag vill till stallet gå.
Guds Son i nattens timmar
där vilar uppå strå.
Guds Son i nattens timmar
där vilar uppå strå.

Välkommen hit till jorden
i signad juletid!
Du är vår konung vorden
som ger oss ljus och frid.
Du är vår konung vorden
som ger oss ljus och frid.

Till dig vårt lov vi höjer,
du barn i krubban där,
och våra knän vi böjer
för dig, o Jesus kär,
och våra knän vi böjer
för dig, o Jesus kär.

Av Bengt Bertilsson - 24 december 2016 19:59

 

Av Bengt Bertilsson - 23 december 2016 05:15

Tror jag aldrig noterat denna växt förr den bara fanns där stående i den gamla hästhagen och glittrade av rimfrost i solskenet. Kanske är den inte så märklig växt rent av bara vanligt hundkex

         

Ni som vet bättre rätta mig men rimfrost och solsken flockblommig växt i arla morgonstund ger ett speciellt ljus och skapa denna vinterblomma som jag inte vet var det är eller är det bara så enkelt som vanligt hundloka (Anthriscus sylvestris)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards