Alla inlägg under juni 2020

Av Bengt Bertilsson - 30 juni 2020 06:00

Sov gott på natten mellan söndag och måndag och sen lyssnade jag inte på radion heller på förmiddagen så jag missade allt. Först på eftermiddagen så läser jag på radio 7 webb om en brand mellan Berghem och Hajom på måndagsmorgonen


Brand i kablar längs väg utanför Hajom

  • På måndagmorgonen brann det längs vägen mellan Berghem och Hajom.
  • Det visade sig att någon tänt på ett antal kablar för att komma åt koppar inuti kablarna.
  • Räddningstjänsten var på plats och släckte branden utan att den spred sig.

P4 Sjuhärad

Enl uppgifter i BT så åkte inte polisen ut till platsen men ponera hur nära var det en skogsbrand egentligen träd runt platsen 

 

Grindstolparna har legat där i minst 20 år men det ser tämligen ut som de lokaliserat platsen och använt dessa som en grill för att smälta eller så har brankåren lagt stolpar så 

 


Av Bengt Bertilsson - 29 juni 2020 14:30

Barnbarnen hemskickade och det är dags att tvätta upp sängkläderna 


(bild Stensjö by) 

Glad att vi lever i ett annat årtionde och inte behöver tvätt på detta sätt, men tänker jag efter när jag växte upp på 50 - talet så stod det en balja och skurbräda i tvättstugan, fanns också en tvätt vagga 

 
(bild Kalmar museum) 



Av Bengt Bertilsson - 28 juni 2020 06:30

5 barnbarn här på besök i värmen

 

De gamla badbassängerna kom väl till pass för vattenlek

           
Mattajm också med bl.a pannkakor   

     


Av Bengt Bertilsson - 27 juni 2020 06:00

Är detta det goda livet eller är det jordgubbarna som är det goda livet att gå ut på landet och plocka 1 1/2 liter på morgonkvisten. Allt jobb med att rensa ogräs och vattna vid behov när inte väderguden vill hjälpa till. För att inte tala om mördarsniglarna,

 

Nu är det inte de första vi plockat, har blivit knappt 4 liter i år i 3 pallkragar med jordgubbar
Blev att rensa dessa sen och bjuda barnbarnen som kommer på besök och skall ha lite sommarlov på landet några dagar tillsammans med glass så får de njuta av det goda livet 

 

Eller är det dessa egenodlade rabarber som blir kanske saft av eller några pajer också, kan bli rabarbersylt också. Skördat några gånger och det har blivit en hel del men även här har mördarsniglarna härjat 



  



Mat
Av Bengt Bertilsson - 26 juni 2020 06:00

Platsen "Emil och griseknoen" kanske inspelades den här men en lantgård utan gris då blev det inget sågel på bordet. Julgrisen var ett måste minns jag själv. Fick inte vara närvarande utomhus när den skulle slaktas. Då så pappa och slaktaren det var Leonard tillika kyrkvaktmästare och begravningsentreprenör
- att nu Bengt nu springer du in och hämta vad det var jag skulle hämta minns jag inte men när jag kom tillbaka så låg grisen död på marken. 

 

     

Att slakta en gris har jag aldrig kunnat eller gjort, men styckat grisar i hundratals i min roll som affärsföreståndare i Konsum och ICA butiker    

Av Bengt Bertilsson - 25 juni 2020 06:00

En bondgård utan höns några söta höns och en galande tupp – låter inte det som en riktig lantidyll!

 
Många drömmer om detta 

   

En skock höns som fick picka fritt, jo det hände någon gång de gick fritt men ofta fick de vara i buren lyckades  höken eller räven komma sno en höna ändå 

   

En galande tupp som jagade en varför har jag förträngt så även om du bor eller inte bor på landet låter jag det bli ett minne och ingen dröm jag sträva efter men det är barndomsminne jag fortvarande kan se framför mig

 


Av Bengt Bertilsson - 24 juni 2020 18:52

Till midsommar 160 - 180 kr/kr motsvara ca halva priset litern idag så är priset nere i 40 kr litern eller 300 kr om du köpte en hel låda 20 kr 

 

Nu har vi förvisso egen lite odling men där blir det bara några liter då och då så det gäller att se till att ladda frysboxen full när tillfälle ges 

Av Bengt Bertilsson - 24 juni 2020 06:00

Kan vara roten till allt ont också är denna trädrot imponerande att se och beskåda kan det vara rötterna i ett släktträd 

 

Samtidigt som jag ser min uppväxt i minnesbilder och barndom på ett arrendebondgår i S. Unnaryd är bilden hämtad från andra sidan det småländska höglandet och Stensjö by norr om Oskarshamn. Var detta påtalande som en röst från förr 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards