Alla inlägg under september 2020

Av Bengt Bertilsson - 30 september 2020 06:00

Rotsidan är ett naturreservat i Kramfors kommun i Västernorrlands län. Området är naturskyddat sedan 1974 och är 116 hektar stort. Reservatet ligger vid kusten utmed stranden och består närmast vattnet av slipade berghällar med klapperstensfält i svackor. Längre upp finns det tallar och än lägre upp granskog. Text i del 2 är samma som i del 1 men bulderna är andra i del 2 

     

Rotsidan är en fyra kilometer lång och låglänt kuststräcka, med vackert slipade och plana diabashällar.

       

Här befinner du dig bland vindpinade kusttallar och dvärgvuxna granar.

     

Området är lättillgängligt och idealiskt om du vill sola dig, studera strandhällarnas växtlighet eller uppleva karg kustnatur i storm.

         

Kuststräckan vid Rotsidan kännetecknas av de mjukt slipade berghällarna i mörk diabas. De renspolade hällarna är lättgångna och fina att sola på. 

             


Av Bengt Bertilsson - 29 september 2020 06:00

Rotsidan är ett naturreservat i Kramfors kommun i Västernorrlands län. Området är naturskyddat sedan 1974 och är 116 hektar stort.

   

Reservatet ligger vid kusten utmed stranden och består närmast vattnet av slipade berghällar med klapperstensfält i svackor. Längre upp finns det tallar och än lägre upp granskog.

         

Rotsidan är en fyra kilometer lång och låglänt kuststräcka, med vackert slipade och plana diabashällar.

 

Här befinner du dig bland vindpinade kusttallar och dvärgvuxna granar.

       

Området är lättillgängligt och idealiskt om du vill sola dig, studera strandhällarnas växtlighet eller uppleva karg kustnatur i storm.

       

Kuststräckan vid Rotsidan kännetecknas av de mjukt slipade berghällarna i mörk diabas. De renspolade hällarna är lättgångna och fina att sola på. 

 

Av Bengt Bertilsson - 28 september 2020 06:15

Idag erkänner jag att jag gjort bort mig rejält. Köpte en ny mobiltelefon för ett bra tag sedan. Glömt när det var och det visade sig inte bara vara detta jag glömt.

 
Jag investerade i en mobil som skulle ha bra kamera men jag har tyckt ibland mina bilder blir inte bra. Men jag har som regel min systemkamera så det har som regel fixat sig.
 
 
Men så idag eller rättare sagt sett den senaste tiden jag har fått en skada på skärmen men inte brytt mig så mycket. Men så idag så ser jag glaset är löst så jag börjar pilla och vad upptäcker jag.
 
 
Jag hare inte tagit bort plasten som satt på skärmen. Snacka om att känna sig lite dum. Fast å andra sidan. Jag en ny skärm utan repor
 

Av Bengt Bertilsson - 28 september 2020 06:00

Om jag elda med bok är det ett bokbål då

 

 Om jag hör något från bokveden är det en talbok då 

 

Om jag sen har många har jag böcker då och i dessa finns det små prickar är detta då bokstäver

 


Fast det kan vara bokmal också och från dessa kan avfällningar komma. Försökt vitsa till det lite men vad tror du det är för insekt jag har fått in med veden

Skog · Ved
Av Bengt Bertilsson - 27 september 2020 06:00

De två jordkällarna, som ligger vid vägkanten strax före gästgivaregården, användes av gästgivarna för matförvaring.

 

De fick även tjänstgöra som arrestlokal när häradshäktet mitt emot blev fullbelagt, enligt muntlig tradition.

Dessa källare är troligen från Torkel Torkelssons tid på 1700-talet. Marks kommun har under 1993, genom ett ALU-projekt, låtit återställa dem i ursprungligt skick och därmed räddat dem åt eftervärlden.

     

Försommaren 2019 så avhyste polisen en EU - emigrant som bosatt sig i ena jordkällaren som ligger på höger sida vid utfarten från Skene mot Varberg, Omedelbart före bussterminalen, nära det gamla gästgiveriet.
 
Efteråt så beslutade en tjänsteman på ´TSF att mura igen dörröppningen med cement eller Lecca block. Reaktion uteblev inte och det blev skriverier här på Facebook och på andra medier.
I mars 2020 så var plötsligt betongen borta och en dörr uppsatt och allt har varit frid och fröjd med jordkällaren. Men det som stått i flera hundra år får idag inte vara ifred för klåfingrigheten mer än några månader
Ytterdörren är öppen, innerdörren är uppbruten och karmen sönder. 

Men dröm om min förvåning, där bodde en EU emigrant under flera perioder och störde kanske ingen nämnvärt och hade gjort källaren till sitt hem. Inrett denna med en bäddsoffa och denna står fortvarande kvar
Om nu kommunen ser till att mannen avhystes, dörren murades igen nog sjutton plockar man väl ut det som finns där inne och tillhörde mannen. Men icke verkar inte som kommunikationen fungerat eller de som utförde jobbet inte fått direktiv att göra detta, bara mura igen
 
GÖR OM GÖR RÄTT DENNA GÅNG
 

Borås Tidning har skrivit om detta 


Av Bengt Bertilsson - 26 september 2020 06:00

Finns en bergart som är blå Larimar är en blå bergart som endast kan återfinnas i Dominikanska republiken

   

Eller är det ljuset eller inställningen på kameran kanske 

 

Denna också ser lite mystisk ut kan vara gnejs 

Av Bengt Bertilsson - 25 september 2020 06:00

Planterat om hela mitt jordgubbsland och detta resulterade i många nya plantor som jag dels planterat, dels lagt ut till försäljningen men inget intresse. Det verkar vara så att ingen tror det går att plantera dessa nu på hösten. Men det är ju nu som det är lämpligt om de skall ge bär kommande säsong 

       


Av Bengt Bertilsson - 24 september 2020 06:00

Dessa fantastiska stenblock fasinerade mig och denna i vattenbrynet raklång likt en pelare 

 

Så kom min fantasi återigen att se något annat fast långsökt förstås som så mycket ofta mina tankar blir.
 

Men det lite likt att det fanns ett huvud 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards