Alla inlägg under januari 2022

Av Bengt Bertilsson - 31 januari 2022 06:00

Bolibompa drake i fantasin eller så är det sedvanligt mina hjärnspöke som ser något annat från mitt synhåll.

 

Långsökt men nog går det att se nosen och händerna i toppen när man inte är kanske helt vaken i gryningen 
 

Av Bengt Bertilsson - 30 januari 2022 06:00

Långsökt jämförelse eller är det bara i min fantasi som jag vill se detta. Men kom osökt att tänka på Sid i Ice Age när jag såg detta 
 
Lite på avstånd 
 

Fast jämfört med originalet okey jag ger mig men fantasi måste få vara med ibland 


Av Bengt Bertilsson - 29 januari 2022 06:00

En skogspromenad och en paus med en tänd brasa och träna på fotografering  

 

F/8 1/40 ISO 640

 

F/8 1/640 ISO 6400

 

F/8 1/800 ISO 6400




Av Bengt Bertilsson - 28 januari 2022 06:00

Facket slår på stort och delar ut en kasse med smått och gott.


 
Bjuder på dricka, chokladboll och godis.

 

Plus en medlems tävling där du kan få 200 kr visar sig vara utgått datum på. 

   
Så det var nog överblivet från en äldre kampanj för att ragga medlemmar 

Av Bengt Bertilsson - 27 januari 2022 06:00

Skägglavar, Usnea, är ett släkte av hänglavar. Släktet ingår i familjen Parmeliaceae. Den i Sverige vanligast förekommande arten av släktet heter skägglav, Usnea dasypoga
 
Skägglavar har mer eller mindre försvunnit på många håll eftersom de är mycket känsliga för luftföroreningar.
   
Finns många arter av detta och jag tror mig gissa att dett är Tagellavar och skägglavar trivs i gammal granskog på fuktig mark och i vindskyddat läge. Lavar är känsliga för luftföroreningar och förekomsten av lavar är ett tecken på god luftkvalite stämde in också i fyndplatsen 
 


 

Av Bengt Bertilsson - 25 januari 2022 06:47

Hittade några räkningar på hur kredithandel förr i Berghem gick till. Speglar också en bild på att det fanns flera butiker och priserna förr kontra idag är intressant att se
          

Av Bengt Bertilsson - 24 januari 2022 06:00

En almanacka från 1873 åter fanns i lådan 

     

           

Av Bengt Bertilsson - 23 januari 2022 08:00

Döstädning och dödstädning är besläktade och varandras motsatser på samma gång. Ett litet ”d” skiljer dem åt och kan göra all skillnad. Finns faktiskt en bok om detta för den som är intresserad av att köpa och läsa
 
Har börjat rensa lite i högen av gamla papper jag har sparat och första steget var att rensa alla gamla pärmar med sparade räkningar och annat som förr skulle sparas p.g.a lagen sa detta ett visst antal år. Men i dagens digitaliserande  samhälle finns allt sparat i cyberrymden vad det gäller detta.
 
Det var ett 20 - tal pärmar från detta årtusende som kastades (finns i en bärkasse idag) jag och kasta saker är nämligen ett kapitel för sig själv. Minns vilka samvetskval jag hade när jag rensade ut motsvarande period i sultet av förra tusentalet. Tror inte mina anhöriga är så speciellt intresserade av vad vi köpte och konsumerade eller vad detta kostade då de knappt bryr sig om vad saker kostar idag känns det som.
 
Fast det finns ett problem i detta med att rensa för det finns saker från andra individer i samhället där det inte finns några anhöriga kvar i livet men finns i vår ägo. Vad jag skall göra med detta vet jag inte då jag fått för mig att här finns gamla uppgifter som försvinner för all framtid om jag kastar detta.

Sen finns det sådana där saker bra att ha också som jag egentligen inte brytt eller behövt på 20 år och lär knappast behöva i framtiden som bara är minne även om jag inte knappt minns varför 

Skall bli mer intressant när jag kommer till alla lådor med korten från förr och några har dykt upp också från en tidsperiod som går tillbaka till ungdomsåren  

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards