Alla inlägg under januari 2023

Av Bengt Bertilsson - 31 januari 2023 17:20

Sista dagen i januari månad och  Svevia som är väghållaren kom "bröta" på rakan 

Sopa vägen vid denna tid, var första tanken då det dammade.

     

När den sen kört förbi så ser jag de slipat och lagt på någon slags grusmassa på vägen, mestadels mitt i vägen 


     

Nog för att vägen är dålig och ojämn men vete sjutton om detta blev bättre, men troligen så var det hjulspåren de försökte fixa.
     

Av Bengt Bertilsson - 21 januari 2023 09:08

Vi säger att "Det var bättre förr" men detta är en sanning med modifikation också för tiderna förändras. Men jag tycker vädret var bättre förr när jag tittar ut 
     
Framförallt såg det vackrare ut 
   
 

Av Bengt Bertilsson - 7 januari 2023 08:32

Igår fall snön och den yrde i blåsten och på visa ställen driver på en dm. Idag mildväder och vi förväntar oss regn i eftermiddag så den lär försvinna och jag kommer inte att sakna den 

 

Av Bengt Bertilsson - 6 januari 2023 11:25

Sparar mina pelargon blommor på hösten i tron att det skall bli något av dessa kommande säsong. 

 
Sen glömmer jag bort dessa och de får står där på ovanvåningen 

 

De får lite vatten då och då och ibland så går det 14 dagar mellan vattningarna 

 
Men nu verkar det ser bedrövliga ut visserligen gröna blad men högväxta så det är nog dags att göra något åt dessa 

 

Av Bengt Bertilsson - 4 januari 2023 10:45

Ett år har gått och idag skall jag betala min elräkning och förbrukningen den var mindre i år än förra året vilket är positivt. Sett till varje dag så är detta knappt 7 kWh genomsnitt 
 

Totalt har jag betalat 9713 kr för dessa 2495 kWh vilket betyder jag betalat ca 3,90 kr/kWh vilket innebär att jag får betala i avgifter och skatter till elbolaget och staten ca 3,30 kr/kWh







Av Bengt Bertilsson - 2 januari 2023 06:00

Fototips för den som kan fotografera nattetid den 4 januari – Meteorsvärmen Kvadranterna når sin kulmen.

Kvadrantiderna är en meteorsvärm i december och januari varje år som uppträder från den 28 december och pågår en vecka framåt. Kvadrantidernas radiant är belägen nära norra hörnet av Björnvaktarens stjärnbild, inte långt från Karlavagnen. Namnet kvadrantiderna är förknippat med Murkvadranten, en stjärnbild som inte vann acceptans bland astronomerna, men som lever kvar i meteorsvärmens namn.[1]


 

Av Bengt Bertilsson - 1 januari 2023 06:24

Pigg efter omständigheterna klar i huvudet fast det varit en orolig natt med värk men den vet jag är på övergående art. Men vaknade vid midnatt att det var KRIG i vårt land. Himmeln stod i ljusan lågor bakom skogsbrynet.

Som jag skrev igår inte satt jag uppe och väntade på att sig GOTT NYTT ÅR Konstatera jag det finns nog de som har ont om pengar i Mark , men många har vansinnigt med pengar som de kan skjuta upp i raketer och smällare, då saknas det inte pengar. Under ca 30 min hördes smällande konstant från Skene och lyste upp himmeln som det var krig. Men detta var det på andra platser samtidigt.

I Ukrainas huvudstad Kiev har bombats av Ryssland, enligt Kievs borgmästare Vitalij Klytjko. Det första bombanfallet 2023 träffade mål i två distrikt i staden, säger Vitalij Klytjko på Telegram.

Slår jag upp medierna så skrivs det om larm och stökigheter men misshandel och folk som skjutit mot varandra med raketer. Inte stökigare än vanligt men detta är väl standad i vårt land skall vara fylla slagsmål berusade indevider och varje år så höjer vi ribban verkar det som.

På tal om pengar Lena Olin läste ”Nyårsklockan” – i kappa för 700 000 kr enl Aftonbladet

Kom inte och snacka om att det saknas pengar i Sverige visa har för mycket och jag tror de som skjut upp raketerna tillhör gruppen gnällare att de inte har pengar till annat sen idag 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards