Alla inlägg under februari 2021

Av Bengt Bertilsson - 28 februari 2021 06:00

Vår i luften och det börjar bli ett eldorado ute i skogen av fågelkvitter och så långt är det inga problem.
Men var sitter fågeln någonstans, blicken far och flyger upp i trädkronorna. Ingen syns bara hörs och till slut så är det nästan risk för en nackspärr
 
Jag vill ju fotografera den också och lyckas jag hitta den så är det en liten gren som tar fokuset eller så inner man inte zooma in den förrän den flyger iväg. Men ibland så finns det en linslus en liten Blåmes som satt stilla och fastnade på fotografiet.
 
Men det är väl detta som är tjusningen med fågelskådning och bara att vara där ute helt underbart och ibland ser man lite udda saker också.
 

Av Bengt Bertilsson - 28 februari 2021 00:15

Fullmåne 27 februari och avståndet var 370 591 km så den blev också en liten måne först  

Men detta berodde på att jag inte hade rätt zoom så med inställning 1/250 sek. f/9 400 mm ISO 100 blev det bättre

   
Nöjd och nöjd, bättre närbild vill jag ha och plockade fram min Canon fördel eller nackdel autofocus 

     

Bild 1 1/1000 sek. f/6,9 172 mm ISO 500 Bild 2 1/1000 sek. f/6,9 172 mm ISO 400 Bild 3 1/125 sek. f/8 172 mm ISO 100

Av Bengt Bertilsson - 27 februari 2021 06:00

Snön låg decimetertjock i förra veckan men nu är den nästa borta och då tittar årets första vårtecken snödroppar fram 

       

Av Bengt Bertilsson - 26 februari 2021 07:23

Tempraturer upp mot tvåsiffrigt då går det snabbt och det kan tyckas det är ”ingen Ko på isen” men nu är vi inne i ett stadie där ”isarna vaken bär eller brister” Så var vaksam om du skall ut på isarna i helgen, De stora går snabbt upp och de mindre kan se ut att vara fina och blanka men tjockleken den varierar och isen släpper från land.

 

Av Bengt Bertilsson - 25 februari 2021 06:00

Det som inte det mänskliga ögat såg det såg min kamera och ibland önskar jag hade verktygen att det visar vad jag såg istället 

 

Av Bengt Bertilsson - 24 februari 2021 06:00

Snart ett minne blott snön som smälter bort fascinerades jag av dels snön densitet och dess kristaller. Lätt som en fjäder kan tyckas ligger den som ett tunt täcke över gräset 

 
En tanke som slog mig när jag så det finns ett luftutrymme där under som visserligen ser dött ut, men är faktiskt ett rike för en liten skogsmus att leva skyddat därunder snön 

 
Dess mer som det töa blir öppningen större och då ser vi att gräset ligger som ett valv och snön gör allt för att pressa det nedåt 

Av Bengt Bertilsson - 23 februari 2021 06:00

Ibland så behöver jag bara gå runt knuten för att hitta ett snölandskap att fotografera 

                   

Av Bengt Bertilsson - 22 februari 2021 00:15

Marks kommun entledigar sin kommundirektör en Uppgörelsen som innebär att han ersätts med tolv månadslöner samt en avsättning på 100 000 kronor till en tjänstepension. Lilienbergs månadslön är 104 150 kronor. Detta plus socoala avgifter

Det sägs att kommunstyrelse ordförande (vilken av dessa framgår inte)

 

och kommundirektören

 
kände de inte hade varandras förtroende så de såg till att han fick gå


Men v.ordf i kommunstyrelsen

 

däremot hade inga större invändningar mot kommundirektören, han var ju med och anställde honom.

 
Kanske förklara detta inlägg på Facebook från Moderaterna och detta tack känns lite som en klapp på axeln, här får du fickpengar och lycka till. Samtidigt som de tvår sina händer 

Nedan kopierat från P4 Sjuhärad 

Mats Lilienberg lämnar Marks kommun
Efter tre och ett halvt år slutar Mats Lilienberg som kommundirektör i Marks kommun.
Beslutet att kommunen och Mats Lilienberg går skilda vägar har fattats i samförstånd mellan parterna.
– Jag tackar Mats för hans tid som kommundirektör i Mark, säger kommunstyrelsens ordförande Jessica Rodén (S).
Mats Lilienberg befrias från sitt arbete med omedelbar verkan. Uppgörelsen innebär att han ersätts med tolv månadslöner samt en avsättning på 100 000 kronor till en tjänstepension. Lilienbergs månadslön är 104 150 kronor.
– Jag är medveten om att detta kostar mycket skattepengar. Samtidigt är det viktigt att Marks kommun gör rätt för sig och följer gällande avtal, lagar och den praxis som finns på svensk arbetsmarknad. Sett ur det perspektivet kan jag konstatera att kommunen har tecknat ett avtal som ligger i linje med vad man kan förvänta sig, säger Jessica Rodén.
 
Arbetet med att rekrytera en ny kommundirektör startar omgående. En tillförordnad kommundirektör kommer att tillsättas inom kort
https://www.mark.se/.../mats-lilienberg-lamnar-marks-kommun/

Nedan kopierat från BT

Oppositionsrådet: ”Känns inte bra med de beloppen”
Moderaternas kommunalråd Tomas Johansson konstaterar att uppgörelsen blir dyr för Marks kommun.
– Det är oerhört mycket pengar. Jag tycker inte det känns bra med de beloppen, säger han.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards