Alla inlägg under mars 2021

Av Bengt Bertilsson - 31 mars 2021 06:00

Jag vandrade ganska länge upp och ner och över kalhygget för att se skogsskadorna för dessa brukar alltid dyka upp. Visst fanns dessa men generellt skall jag ge köraren av skördaren med beröm godkänd för sitt uppdrag 

     
Men dessa var från hästar som någon ridit och dessa väckte först mitt intresse. 

     
Till slut hittade jag körskador från skogsmaskinen men dessa är av ringa art och på ett mycket begränsat område nedanför ett berg och lite sankmark p.g.a vattenavrinning 

         
På vägen hem tänkte jag ta en annan väg och då sprang jag på dessa istället främst från häst och motorfordon tillsammans med gamla körskador över sankmark 


Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2021 18:53

Döden har slagit till återigen här utanför Farstutrappan såg inte själva händelsen men fick se den när jag tittade ut genom fönstret och gick därför ut för att se vad som inträffat 
   

Gick närmate och såg snart att en Blåmes inte varit uppmärksam och blivit ett offer för en rovfågel 

   

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2021 06:00

Ute i skogen brukar vi skämtsamt säga att vi ser inte en enda kotte men detta är fel bokstavligt för det vimlar av dessa och är en viktig del av skogen rikedomar. Som förvisso just är kanske inte har så mycket kvar att ge har de givit föda till någon denna vinter detta ser jag tydligt. Först såg jag små ställen men nästan mitt på hygget hittar jag mängder av skalade kottar 
                   

Frågan av vem eller vilka kanske skall vara osagt 


Av Bengt Bertilsson - 29 mars 2021 06:00

Brunnen hitttade jag nedanför ladugården den verkar vara igenfylld av sten men jag erkänner kollade inte så noga, men vatten finns det i den 

   


Hur kom de till torpet förr det fanns en stig nedanför ladugården som mycket väl kan varit en tillfartsväg till torpet en gång i tiden. Följer man denna så går man lite runt en kulle och kartmäsigt bör man kommit ut på gamla landvägen vägen mellan Berghem och Hajom 
 
Studera jag gamla kartor så ser det lite annorlunda ut hur stigen från torp gått andra sidan kullen men det är inte via nuvarande vägen det är det inte 

Av Bengt Bertilsson - 28 mars 2021 06:00

Utsikten från torpgrunden ger mig plötsligt en bild på hur såg det ut när det bodde människor här. Platsen framför är inte skogbeväxt som området är utanför och stenmurarna i backarna visar tydligt var gränserna gick och vad som var odlingar. Då området framför torpet verkar bestå av jordlager med en sämre bärkraft 

             

Men jag ser nu mer skillnaden och kan placera in topet, ladugården etc 


Av Bengt Bertilsson - 27 mars 2021 06:00

Det som jag inte såg vid förra besöket var låg själva torpet någonstans.
               

På torpgrunden hittar jag några spår av tegel mursten och ett lock till en plåtburk 

           

Av Bengt Bertilsson - 26 mars 2021 06:00

När jag gick runt på kalhygget och såg hela detta stora öppna fält kände jag inte igen mig och trodde först här har jag aldrig varit.
           
Jag fotograferade grunden och jordkällaren och t.o.m pratade med skogsköraren att jag känner inte ikänn platsen. Ja sa t.o.m finns det ett torpställe till här. Men jag var rätt men kände inte igen mig
 

     

Det var ett nytt landskap som blottade sig jämfört med hur det såg ut när jag var där går inte att jämföra och tror att vi har olika åsikter om 


Av Bengt Bertilsson - 25 mars 2021 19:35

Nu börjar nassarna närma sig vår boplats på nytt. I söndags så sa ett av våra barnbarn som var är på besök att han såg ett vildsvin springa över vägen och jag erkänner vi trodde honom inte. Men han hade nog rätt 

           

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards