Alla inlägg under september 2019

Av Bengt Bertilsson - 30 september 2019 06:00

Skillnaden mellan bryt- och vaxbönor är bara färgen. Brytbönor är gröna, och har en rund eller oval balja. De är mjälla och oftast utan trådar. Haricots verts är brytbönor som skördats tidigt.
     

Nu har jag missköt min odling och resultatet blev därefter men det är kul att testat och när jag nu rensade landet fann jag dessa som fick torka på en tidning och skörden visade sig bli en dl bönor som skall blötläggas innan de går att äta

   

Varför ska man blötlägga? Jo, bönor innehåller lektiner som är ett protein som växter har utvecklat för att jaga insekter på flykten och som kan störa näringsupptaget i tarmen. Genom blötläggning och kokning bryts lektinerna ned och oskadliggörs. Olika sorters bönor innehåller olika mycket lektiner. Mest lektiner finns i kidneybönor och sojabönor. Det är därför man ska förvälla groddade sojabönor innan man äter dem. Groddade mungbönor behöver man däremot inte förvälla, då lektinerna försvunnit under groddningen. Lektiner finns förstås också i färska bönor, såsom vaxbönor, brytbönor och bondbönor. Viktigt är att de förvälls ett par minuter innan de äts. Man ska alltså inte ha råa brytbönor i en sallad.

Av Bengt Bertilsson - 29 september 2019 06:00

Tagit upp dahlia knölarna och de blir bara fler och fler för varje år. Alla blommar inte visar de dock ändå föröka sig och sen har placeringen stor betydelse. Där de blommat där har jag kunnat sortera de efter färg röd, gul och blå, sen blir det en låda med okänd färg

     

Av Bengt Bertilsson - 28 september 2019 06:00

Solrosfröet som mina vinterfåglar tappade har växt sig stor under sommaren. Om sen blomman är blyg eller blivit för tungt så den inte orka hålla huvudet högt, så blir det frön ändå.

   

Av Bengt Bertilsson - 27 september 2019 06:00

Regnbågen fascinera en varje gång den tycker upp men den där guldkistan den hittar man aldrig, så finns den där i det undermedvetna som regel. Att fånga den i en bild är inte så lätt som synes

         

Av Bengt Bertilsson - 26 september 2019 06:00

Hustrun fick i morsdags present 2 st Hibiskusar och dessa trivs i söderfönstret där de fått både sol, vatten och näring.

             

Av Bengt Bertilsson - 25 september 2019 06:00

Kan inte skryta med att jag är någon duktig blomkålsodlare, fast jag har fått många blomkålshuvud ändå men små.

   

Detta beror mer på jag sått med fel rad/plantavstånd.

     
Dessutom så har jag haft en fjäril som gillar blomkålen också och jag har sett den flyga där och nu har jag hittat masken själv och ett annat lite kryp.

       
Men jag lämnade blomkålsodlingen åt sitt öde går det att skörda och då dök denna fråga upp fast egentligen varför bry sig de flyter upp och dör när jag kokar huvuden.

 
Som synes skörden blev en hel del ändå men skulle ni våga äta denna blomkål?


Mat
Av Bengt Bertilsson - 24 september 2019 06:00

Årets potatisskörd upptagen den låg egentligen bra i jorden men den skall upp och jag kände för detta nu.

 

3 kg nypotatis inhandlades i våras och jag beräknar att jag fått ca 15 kg på dessa

   

Jag satte även ett tio-tal andra vinterpotatisar som grot i källaren och av dessa blev det ca 5 kg så jag är nöjd av resultatet

Mat
Av Bengt Bertilsson - 23 september 2019 06:30

Rogens naturreservat har ett vidunder ett skogsväsen som ser skrämmande ut men vi vet att det finns. Vi kan kanske inte jämföra detta med Storsjöodjuret som är ett folkloristiskt eller möjligen kryptozoologiskt fenomen i Storsjön har ingen sett. Loch Ness-odjuret är ett mytomspunnet sjöodjur som sägs leva i den skotska sjön. Men den som vandra i Rogens naturreservat kan se ett kanske flera hundra årigt monster och det är kanske inte konstigt att förr i mörkret såg både det ena som det andra

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards