Alla inlägg under december 2015

Av Bengt Bertilsson - 31 december 2015 06:55

Önskar alla läsare och följare av Farstutrappan ett


GOTT NYTT ÅR


 

Av Bengt Bertilsson - 30 december 2015 05:15

Likvärdigt eller nästan lika som inget förändrats för en titt i backspegeln så var det ett vinterlandskap som rådde utanför på farstutrappan för ett år sedan. Så är det även i år

 

Då var det 15 minusgrader i år så var det - 1,5 i arla morgonstund och senare på dagen + 1,5 och snön ligger vit på marken även detta år fast inte riktigt lika mycket

 

Förra året gjorde solen ett tappert försök att tränga igenom molnen men misslyckades. I år lyckades den titta fram lite då och då men annars var det grått där uppe

 

Av Bengt Bertilsson - 29 december 2015 07:55

Fullmåne annandagen

 

Måne den 28 dec

 

Inga vargar dock som ylar

Av Bengt Bertilsson - 29 december 2015 07:49

Så har jag lagt ett år bakom mig och detta är första dagen på ett nytt år som jag inte vet mycket vad som kommer att hända.
Visst jag har planer, men om dessa planer går i lås det vet jag inte. För i morgon är en annan dag och om den vet ingen något om mer än det som finns planerat.

 

Ett år har jag också nu lagt mig bakom när det gäller min blogg farstutrappan där ni kan läsa vad som händer i min omgivning och vad som händer för övrigt ibland också som jag reagerar över.

 

Nu var det förvisso inte nyårsafton igår så det är fortvarande några dagar kvar av året 2015 inser jag för varje dag att detta är sista gången jag gör detta i år.

Av Bengt Bertilsson - 28 december 2015 05:15

Vaknade och öppna ytterdörren och konstaterade det har snöat i natt.

 

Äntligen säger många men egentligen är det 3 dagar försent som vanligt.

 

Däremot är det vanligt det snöar mellandagarna för så var det förra året också och så även i år.

 

Hade barn och barnbarn på besök och en av dessa begav sig ut i snön och gjorde sig en snögubbe

 

Samt en snölykta också.

 

Fast snön lär knappast bli långlivad för snöandet övergick till regn och senare på kvällen var det 4 plusgrader lär den töa bort snart.

Av Bengt Bertilsson - 27 december 2015 05:15

Återigen fick jag se något där ute på kalhygget som tilldrog mitt intresse

 

Detta var grynningstid så det var först lite svårt att se men snart såg jag en Älg som stod där och åt gräs.

 

Pratade med en av jägare som har jaktmark bakom där älgen står innan jul om han sett några djur senaste tiden när han varit ut på jakt och fick som svar att han inte sett några på flera månader här omkring.  Inte jag heller men nu har jag sett en i alla fall

Djur · Natur
Av Bengt Bertilsson - 26 december 2015 11:30

Försökt fånga fullmånen som skulle visa sig för första gången Juldagen men den lyste med sin frånvaro när jag fick fram kameran,

 

Lyckades jag lite bättre juldagskvällen mot  Annandagsnatten fast det var ingen riktig klar himmel lyckades jag fånga den mellan några moln .

Av Bengt Bertilsson - 26 december 2015 05:15

Juldagsmorgon och jag tittade ut genom ena köksfönstret och får se min gräsmatta ser mystisk ut, överallt ser jag små vulkaner eller är det fåglarna som letat efter mat och rotat upp gräsmattan

     

Ett fenomen som är kanske inte unikt då detta brukar inträffa på våren

 

Men inte när vi skall ha vinterkyla och det skall vara tjäle i marken och snö på marken.

 

Men i år har vi vårväder med temperaturen dagligen mellan 5 – 12 plusgrader och gräsmattorna är gröna

 

För den enda förklaring jag har är att detta är maskar som tycker det blivit för blött där under av allt regnande

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards