Alla inlägg den 19 mars 2020

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2020 06:00

Välkommen till min lilla kompoststation. Kompostering är ett kretsloppssystem där organiskt avfall initialt bryts ner och slutligen blir jord.

 

Tömt idag min hushållskompost och luftat den till min sommarkompost som blev full i år. Varvar kompostmaterial med spån och detta rör jag sen om lite då och då under sommaren 

 

Har även en trädgårdskompost där merparten av ogräs och annat material som uppstår i min trädgårdsodling läggs och vart annat år tömmer jag den och den var fylld upp till kant nu. Först tar jag bort lagret av det som lagts i höstas. Därunder finns det förmultnat material som sållas.  

     

Avfallet bryts ner naturligt av mikroorganismer och större organismer som till exempel maskar, och kvar återstår en naturlig matjord. Detta är dag ett och det är lite kris då jag fyllt mitt förråd och som du ser på bilderna ovan så finns det mycket mer som skall sållas.

     

Det är ekologisk och bra jord som blir över från processen, och den användas som uppblandning med trädgårdsjorden, alltså som jordförbättring.

 

Denna påstår dock experter att den inte är lika näringsriktig som gödsel och kan därför inte användas som enbart gödsling. Detta tar jag lite med ro men visst kan jag blanda i lite naturgödsel sen för att förbättra jorden. Men jag tycker skörd varje år blivit bra  
 

Det som inte är förmultnat läggs på nytt i en ny kompost 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards