Direktlänk till inlägg 24 maj 2013

Trädgårdssnäcka (Cepaea hortensis)

Av Bengt Bertilsson - 24 maj 2013 18:46

Fick en verklig haha upplevelse och liten kick där jag satt på farstutrappan och såg något gult som rörde sig i gräset.

 

Förstod det var ingen elfsborgare för de trivs inte speciellt på gräs

 

Fast de har lärt sig nu när de har en tränare skolad av Skåne stolthet under många år.

 

En trädgårdssnäcka (Cepaea hortensis)  kommer krypandes och ömsar skal

 

Något jag aldrig sett eller upplevt.

 

Kröp på alla fyra och försökte få bra bilder

 

Ni får själva avgöra om jag lyckades.

    

Har två barnbarn här på besök också och jag passade på att visa dessa hur den ser ut.

 

Blev det en lektion i naturlära också det lilla jag vet om dessa var lätt att förmedla till en 2 årig o en treårig. Dessutom fick de självklart själva hålla den. Efteråt lyfte jag in trädgårdssnäckan där det var skydd så den fick möjlighet att vila upp sig 
Lite fakta.

Trädgårdssnäcka (Cepaea hortensis) är en art i ordningen lungsnäckor. Den kan lätt förväxlas med den nära besläktade arten brunläppad trädgårdssnäcka (Cepaea nemoralis).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Måndag 13 maj 05:30

Återigen så dyker den upp nattetid och leker jordfräs på gräsmattan och på morgon ser jag spåren av den .        Misstänker grävling som letar efter å som trivs i vår gräsmatta              ...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 12 maj 07:23

Fågelskådning på farstutrappans terrassen större hackspett        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 11 maj 05:30


Fågelskådning på farstutrappans terrassen Nötväcka   

Av Bengt Bertilsson - Fredag 10 maj 05:30

Fågelskådning på farstutrappans terrassen Bofink        ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 9 maj 05:30

Fågelskådning på farstutrappans terrassen Domherre       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards