Direktlänk till inlägg 6 juli 2013

Svarta, röda gula myror

Av Bengt Bertilsson - 6 juli 2013 08:45

Risk för att få myror i brallorna och att sätta myror i huvudet, blev jag något konfungerad när jag såg mina svarta myror som jag har i min trädgård plötsligt skiftat färg och var rödaktiga.

  Visade sig vid efterforskning vara den gula tuvmyran som är mellan 2 och 9 millimeter lång och gulaktigt färgad till skillnad från dess nära släkting svartmyran.

       

Den gula tuvmyran lever ett betydligt mer tillbakadraget liv än svartmyran. Den lever ofta i en grästuva eller under stenar. Där håller den 'husdjur' i form av bladlös och sköldlöss som lever på rötterna. Myrorna lever på lössens honungsdagg och har inget behov av att lämna boet. Därför ser man dem inte så ofta.

 

Normalt har jag svartmyror lite överallt i min trädgård och det är vanligt jag ser dessa myror nu när värmen kommer lägger sina ägg för att få extra värme uppe i gräset. Ute på en äng som ligger för fäfot sedan flera år tillbaka finns däremot denna gula tuvmyra och för några år sedan tidigt på våren i tron det var sorkhög grävde upp dessa vimlade det av dessa myror som då mer var nästan genomskinande.
Då visste jag inte var det var för myra utan mer tolkade detta som detta berodde på att de vistats en längre tid under marken och skifta sen i färg. Ungefär samma amatör tolkning gjorde jag först nu också t.o.m kan det finnas arbetsmyror som befinner sig mer under jorden som är mer rödaktiga.

Jag kan erkänna finner jag dessa bo/ägg platser ser jag de som ohyra i trädgården och i omgivningen är de mer en farsot. Dessutom så svärmar de sen och flyger iväg. Fast de får vara mer ifred ibland mina grönsaker där de tar väl hand om mina morötter även i visa blomrabatter är de trädgårdsmästare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards