Direktlänk till inlägg 12 juli 2013

Jordfly och Styltfluga

Av Bengt Bertilsson - 12 juli 2013 06:15

Jordfly och styltfluga. Känner mig lite som upptäcktsresande i en helt ny värld som jag har upptäckt funnits mitt framför ögon, men jag har inte sett denna med någon större insikt i vad det är för kryp och flugfä jag ser.
Samtidigt har jag nu via vänner i cyberrymden fått vetskap och med tiden kunskap i den också. Tack vare dessa vet jag nu vad det är för arter och var ute och cyklade bokstavligt när jag antog arterna först. 

 

Jordfly och styltfluga två nya individer inom insektvärlden som jag inte reagerade speciellt mycket tidigare på vad jag såg och definitivt inte var sitter på en flugremsa, en fjäril är en fjäril och fluga är en fluga.
 

Gråhalsat jordfly (Xestia triangulum) är en fjäril som tillhör familjen nattflyn. Arten är vanlig i stora delar av Europa, där dess larver kan orsaka skada i trädgårdar och inom jordbruket, eftersom flera odlade växter ingår i dess födoval.

Jordflyn är bruna till färgen med två tydliga mörka fält på varje vinge. Djurets vingspann är 36 till 46 millimeter

    
Jordflyn dras till ljus, socker och blommor. Den ses vanligen kvällstid i Sverige på lampor och andra ljuskällor. Djuret flyger hela sommaren, men främst i juni och juli, längre söderut i utbredningsområdet under en längre period av året. Varje hona av arten kan lägga fler än 1000 ägg som nästa år blir till larver, som kan bli ett stort hot mot kommande skörd. Larverna äter under natten av växters blad och stjälkar och på dagen angriper den växternas rötter. Vanliga grödor som larven angriper är till exempel rödbetor, purjo, potatis, sallad och hallon och allt detta utom rödbetor odlar jag.

 

Styltflugor (Dolichopodidae) är en familj i insektsordningen tvåvingar som hör till underordningen flugor. Familjen är en av de större flugfamiljerna med omkring 6 500 till 7 000 kända arter världen över inte konstigt det är lite svårt att veta exakt vad det är jag ser.

  

Styltflugor små till medelstora flugor, kroppslängden hos arterna varierar från knappt en millimeter upp till nästan 10 millimeter. Många arter har som familjens trivialnamn antyder långa ben, men inte alla. Kroppen har ofta en metalliskt grön till blå eller bronsaktig glans, men det finns även arter som är mörka eller gulaktiga utan metalliskt glans. Vingarna har ett för familjen typiskt reducerat ådernät och är genomskinliga eller lätt rökfärgade. Hos några arter har vingarna mörkare fläckar mot vingspetsarna.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards