Direktlänk till inlägg 7 februari 2015

Starkare skydd mot reklam i telefonen

Av Bengt Bertilsson - 7 februari 2015 15:59

Starkare skydd mot reklam i telefonen, detta låter nästan otroligt att det är sant men vi kan hoppas att det också fungera i verkligheten. Telefonförsäljarna de kan sina knep nämligen. Sen är vi som konsumenter lättlurade och lämna ut våra telefonnr till höger och vänster i tron att detta inte kommer att missbrukas.
Ta och kolla nästa gång villkor när du köper en tjänst eller deltar i en tävling. Risken är nämligen stor att dina uppgifter lämnas vidare till företag knutna till den du lämnade dina uppgifter.


Om ett par veckor får den som inte vill ha reklamsamtal i telefonen ett bättre skydd. Det är det så kallade NIX-registret som täpper till några av de kryphål som funnits.

Det är ett av vardagens mest irriterande myggbett - att det i andra änden på telefonen inte är någon man verkligen vill prata med, utan någon som vill sälja. En rökdetektor, en pensionsförsäkring eller varför inte en prenumeration på en trädgårdstidning? Samtal som alltid tycks komma när man sitter vid matbordet eller på toaletten.

 

Den som vill slippa sådana samtal kan anmäla sig till det så kallade NIX-registret. Men hittills har många som registrerat sig där ändå fått reklamsamtal. Kanske för att man deltagit i en tävling eller enkät på webben och uppgett sitt telefonnummer där.

 

Måste bevisa medgivande

 

Men i framtiden måste företaget som ringer upp bevisa att kunden gett sitt medgivande till att bli uppringd i reklam- eller säljsyfte. Det är följden av nya regler kring NIX-registret.

 

– Kan företagen inte visa att de har kundens klara samtycke har de brutit mot reglerna och även mot marknadsföringslagen, säger Jonas Edström, ordförande i NIX-telefon.

 

Ångervecka för enskild firma

 

En annan lucka som täpps till gäller en speciellt utsatt grupp. Som SVT tidigare rapporterat har telefonförsäljare lurat många äldre personer som haft enskild firma, något som är vanligt om man äger till exempel skog eller mark. Då ses kunden som företag och inte som konsument och har ett sämre konsumentskydd. Men med de nya reglerna ses den som har enskild firma utan aktiv verksamhet som konsument.

 

Jonas Edström hoppas att NIX-registret nu ska bli nej till reklam på riktigt:

 

– Det måste fungera för att folk ska ansluta sig till det. Kommer det nya kryphål får vi täppa till dem också, säger han till SVT.

 

De nya reglerna träder i kraft den 16 februari

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards