Alla inlägg den 20 november 2015

Av Bengt Bertilsson - 20 november 2015 05:15

Nog har jag sett en och annan lite firre simma i vår bäck som rinner ca 100 m från min farstutrappa och jag kan höra vattnet porla därifrån allt som ofta.

 

Men den här den var lite störrre t.o.m matnyttig.

     

Om jag hade lyckats fånga den vilket skulle gå då det är grunt i bäcken förstår jag knappt hur den kan leva där.

 

Det är inte bara en utan flera två större och tre mindre som jag dock inte fick på bild.

Men vilken känsla jag fick. Här springer de från myndighetssidan och hävda vi förorenar bäcken och ålägger i princip samtliga husägare här på landsbygden att gräva och anlägga nya avloppssystem. Hade våra avloppssystem varit så dåliga innan hade vi inte haft fisk i dessa nu. Men nu har vi detta och vi får väl se denna åtgärd är till för att skydda fisken i framtiden.

 

Fakta

Det finns tre olika benämningar på öringen - "havsöring", "insjööring" och bäcköring. Bäcköringen är mindre till storleken, blir aldrig "blank", om den inte utvandrar till större sjöar eller havet. I övrigt har den liksom insjööringen grönskimrande övre sidor, mörkare rygg. Över sidor och rygg strödda röda och svarta fläckar. Undersidan är ljusgulfärgad. Bäcköringen är stationär i rinnande vatten och kan då inte skiljas ifrån ungar av insjööring eller havsöringen. De senare utom vissa hanar, utvandrar vid 10-20 cm längd eller vid 1-6 års ålder

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards