Direktlänk till inlägg 14 september 2013

Lygus pratensis

Av Bengt Bertilsson - 14 september 2013 06:15

På min solros som blommat med 15 blommor var jag där och fotade dessa och när jag kom in och kollade bilderna då var det fler som kollade solrosen. 

   
Nu är jag ingen insekt nödd fast det finns de som hävda motsatsen då jag gladerligen presentera insekter på denna blogg. Kör jag allt som ofta fast i vilken art det är även om jag försöker leta på webben var det var för speciell insekt men fick ge upp och kallade på mina vänner i insektgruppen.
Där de snabbt konstaterade skinnbagge och en Ängsspinnare miridae kom det kontra förslag att det är en Lygus pratensis en insektsart som först beskrevs av Linnaeus 1758. Lygus pratensis ingår i släktet Lygus, och familjen ängsskinnbaggar.
Det finns över 200 arter som är 2 – 12 mm stora, är mycket varierande i färg och form verkar flertalet ha en trekant på ryggen och flertalet är långsträckta – ovala. De större och ofta vackert tecknade arterna påträffas uppe i vegetationen på ängsmark och i buskar och träd.

   

Så mina vänner i insektgruppen löste återigen mina funderingar och jag fick återigen lära mig något nytt hoppas ni även gör detta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards