Direktlänk till inlägg 1 januari 2014

Nattugglor.

Av Bengt Bertilsson - 1 januari 2014 00:15

Nyårsafton om kvällen började jag ana ugglor i mossen trotts jag inte är någon nattuggla. Satt sent om kvällen där ute på min farstutrappa och hör två ugglor konverserade med varandra.
Den ene satt norr om min observationsplats och den andre satt söder om mig och jag satt där mitt i mellan och ugglade och lyssnade.
Nyårsafton i all ära är vi här ute förskonad av de värsta smällarna och raketerna var det faktiskt skönt att sitta där ute. Kvällen var ljuvlig, julgranen lyste och två ljuslyktor skapade nyårssken i den annars mörka omgivningen och det lyste några stjärnor på kvällshimmel.
Kände jag mig inte ensam fast det lätt lite spöklikt och det sägs detta rop har lett till att den i folktro förknippas med otur och död. Lätet lär faktiskt vara lätt att härma och kan enkelt imiteras genom att blåsa i kupade händer genom något åtskilda tummar om man inte har som jag tummarna mitt i näven när det gäller detta.
Om det sen är hane eller hona som ropar på varandra misstänkte jag at det var två hannar just den kväll jag hörde. För från båda hållen hördes nämligen dallrande hoo ... ho, ho, hoo-hoo-hoo-hoo vilket sägs vara mest vanligt hannen utropa. Honan brukar visst göra ke-vitt-ljudet.
Vet jag att det finns både könen här för andra kvällar har jag nämligen hört både hoo ... ho, ho, hoo-hoo-hoo-hoo och honan har svarat ke-vitt

 
 
Mikael

Mikael

3 januari 2014 02:19

Här har flugit kattugglor flera gånger i vinter. En kväll när jag kom hem satt en på termometerburen.
Förr kunde man höra deras hoande även inomhus, men sedan skogen blåste ner är den väl för lågt bort.

http://russulanatur.bloggo.nu

 
Ingen bild

Mikael

3 januari 2014 02:20

För långt bort givetvis.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards