Alla inlägg under januari 2014

Av Bengt Bertilsson - 17 januari 2014 06:15

Har Hackspettar som kommer och besöker mina fågelautomater regelbundet. Förra året var de fem st samtidigt varav en var en mindre hackspett som retade gallfeber på de större hackspettarna. Men i år är det endast 2 st större som kommer samtidigt och hälsa på därute.
Satt på farstutrappan och drack mitt kaffe på farstutrappan igår när den ena dök upp framför mig och hängde i fågelautomaten i 3 min.

 

Visade det sig det var troligen inte solrosfröna som var intressanta för den hoppade runt hängandes på sidan och sprätte ut solrosfrön hela tiden. Såg inte den tog ett enda utan alla hamnade på marken. Där nedanför satt ett gäng Blåmesar och gladerligen tackade för det som regnade från ovan. Kom jag osökt att tänka på Hacke den störande hackspetten som vi ser på julafton tillsammans med Kalle studera fåglar.

Av Bengt Bertilsson - 16 januari 2014 07:11

Kanske inte över men väl framför den satt den där och jag på parkett och observerade.

       

Först så dök den upp bakom min stora Björk som står där ute på kalhygget.

 

Växte den allt mer och slutligen fanns den där fullmånen.

 

Om den är rund som en ost liknar den mer en rockford

  

Av Bengt Bertilsson - 16 januari 2014 06:54

Det gick inte se vilket håll han hade gått. För de hade satt ena foten bak o fram.

   

Men jag minns inte vem det var och vem som framförde monologen är dolt i dunkel också. Men spår på gräsmattan avslöjar han gått fram eller bak.

 

Verkar vara lätt på ena foten också

 

Eller så är han enbent

 
Spåren avslöjar han gått dock emellan fågelautomaterna så det är nog någon som häckar på farstutrappan

 

Ps kan det varit en Lindeman och en viss Orvar eller var det han som varit hos Doktor Bergström efter att gått och sta o karvat av ena foten

Av Bengt Bertilsson - 15 januari 2014 06:15

Ibland så behöver jag inte skriva något nytt utan bara hänvisa till föregående år.

 

Nästan, när jag vaknade hade det kommit snö inga mängder men gräsmattan var vitt och temperaturmätaren visade ett par minusgrader. Allt är sig likt med sonen, han fyller år och blivit ett år äldre.

Om nu inte allt stämmer så finns det likheter i alla fall kolla själva

Av Bengt Bertilsson - 14 januari 2014 06:15

Igår strax efter klockan 8,00 fick jag se en soluppgång som fascinerade mig.

       

Jag har sagt det förr det är de små ögonblicken som det gäller att ta till vara på.

   

 För snart var den borta.

   

Av Bengt Bertilsson - 14 januari 2014 00:15

Mycket väsen för ingenting får jag erkänna efter jag publicerade snöovädret som drabbade mig i söndags. Någon förslog mig att jag borde inköpa en snöslunga, så jag kolla att Jula säljer visst billiga nu, men den gick bara att använda ute på gårdsplanen sen tog förlängningssladden slut.
Sen så hörde jag på lokalradion tidigt på måndagsmorgon att det väntas mer snö under måndagen så kanske får jag titta på en bensindriven istället om det nu skulle bli så att det kommer någon mer snö framleddes.

 

Det kom nämligen ingen snö och den snö jag lyckades fånga på bild den kan jag blåsa bort själv från trädgårdsbordet.

Av Bengt Bertilsson - 13 januari 2014 06:15

Det var inte bara den första snö som föll i söndags utan det var första dagen vi fick se solen mer än några minuterar som vi blivit vana vid mellan regnskurarna detta år.

 
Solen lyste upp min observationsplats från farstutrappan under flera timmar.

   
Jag kunde för första gången studera mina ”pjoddar” i solskenet.

     
Framåt kvällen tittar en salongsberusad inte full men väl en ”Gubbe i Månen” upp, även detta första gången detta år.

 

Dessutom så kröp temperaturen under nollan vilket också jag inte noterat tidigare detta år.

Av Bengt Bertilsson - 13 januari 2014 06:00

Tänk vi har fått årets första snö den 12 januari.
                   
Gav jag mig ut i min närmaste omgivning för att se hur mycket snö det ligger i min omgivning.

       

Vi mäter i mm och inte cm
    
Temperaturen skönk och is och snö la sig på taket.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards