Inlägg publicerade under kategorin Funäsdalen

Av Bengt Bertilsson - 23 september 2019 06:30

Rogens naturreservat har ett vidunder ett skogsväsen som ser skrämmande ut men vi vet att det finns. Vi kan kanske inte jämföra detta med Storsjöodjuret som är ett folkloristiskt eller möjligen kryptozoologiskt fenomen i Storsjön har ingen sett. Loch Ness-odjuret är ett mytomspunnet sjöodjur som sägs leva i den skotska sjön. Men den som vandra i Rogens naturreservat kan se ett kanske flera hundra årigt monster och det är kanske inte konstigt att förr i mörkret såg både det ena som det andra

Av Bengt Bertilsson - 21 september 2019 07:00

Om älvorna dansade så kunde sjön ligga spegelblank också på morgon

Av Bengt Bertilsson - 20 september 2019 06:00

Obligatoriskt är ett besök på andra sidan kölen också och Röros.

Denna gång blev det ett besök på gruvmuseum foton blev inte så bra i mörkret men ett besöket var givande. Skall du dit be om att få info via ljud och du får lyssna historien om gruvan från dess begynnelse

På väg till/från Röros ligger Olavsgruvan som liknar idag en spökstad.

Av Bengt Bertilsson - 19 september 2019 06:00

Mestadels hade vi fint väder och när det kom lite regn då ofta var vi hemkommna från våra vandringar men en kväll dök denna regnbåge upp utanför stugan och sjön.

På morgon sen blev det en sagolik uplevelse lite av dansande älvor

Helt underbart att vakna upp och se detta ack så kort stund förvisso men detta är bomull för själen

Av Bengt Bertilsson - 18 september 2019 06:00

Fjällvattnet och Rogens naturreservat ligger grannar med varandra och är ett sagolikt fjällområde som formats av inlandsisens framfart. Naturen kallas Rogenmorän vilket har blivit ett internationellt begrepp Läs mer om Rogens naturreservatet Området är rikt frekventerat och på visa stigar är de så upptrappade och det kör en hel del med fyrhjulingar kan man se spår av också

Vi började får vandring sedvanligt välja fel väg fast det var rätt valde vi den smala stigen där knappt stigen syntes och efter nästan en timme vandring kom vi ut på ovan stigar.

Naturen är säregen och det finns mycket att titta på som lätt är bara något som man bara går förbi missar man ändå jättemycket

Naturen är säregen och bl.a så går man på ryggåsar med vatten på båda sidor plötsligt så är det bara en lite stig och stenigt kan man räkna med överallt

Ett annat fenomen är dessa döda träd där stammen är skruvade.

Ett annat fenomen vi såg var brända träd som måste bero på blixtnedslag

Rogenssjön med utsikt mot Norge och en vy av all sten som finns i strandkanten

Ibland så hittade vi bär och främst blåbär fanns det gott om

Av Bengt Bertilsson - 17 september 2019 06:00

På vår vandring fann vi denna växt, lite exostiskt utseende för det är i fjällvärden vi befinner oss. Hade aldrig sett den så detta blev en ha, ha upplevelse efteråt när vi fick vetaa vad det är för växt

Tibast, Daphne mezereum, blommar alltså på bar kvist på våren, ofta redan i mars medan det ännu kan vara gott om snöfläckar på marken. De stjärnformade blommorna öppnar sig innan de smala bladen med sina blågröna undersidor, och som sitter samlade i grenarnas spetsar, har hunnit utvecklas.

Tibasten är giftig

Efter blomningen får tibasten klarröda, vidrigt smakande, nästan runda bärlika stenfrukter som sitter kvar under sommaren. Tänk på att hela växten är mycket giftig, så lär barnen att absolut inte röra busken eller smaka på bären om du har sådana i omgivningen!

Av Bengt Bertilsson - 16 september 2019 06:00

Traditionen är nästan alltid en tur upp till Jon Henrik Fjällgren hemtrakter, denna gång träffade vi inte honom. Men vi satt och njöt nedanför hans hem

Därefter blir det en tur upp till

Flatruetvägen, (även Länsväg Z 531) över fjället Flatruet i Härjedalen, når som högst 975 meter över havet och är därmed Sveriges högst belägna allmänna väg. Det är en grusväg. Princip så är det bara en lång raksträck flera km

Av Bengt Bertilsson - 14 september 2019 06:00

Funäsdalstoppen är den lättats att ta sig upp till men det finns en längre stig på 6 km men vi tog Gondolbanan snabbt och enkelt upp på Funäsdalsbergets topp. Jag tycker inte om att åka gondolen då jag är höjdrädd och försöker inte titta ut, men tog några foton sen blev det att titta in i bergväggen resten av vägen upp.

Väl däruppe finns ett café där det finns också mat för den som är hungrig. Vilket vi var och satt där och njöt av utsikten. Därefter blev det ett besök på samiska parken, Lopme Laante som vi var med på när den invigdes för något år sedan

Utsikten från toppen över Funäsdalens topp är fantastiskt

Även här uppe på toppen så finns det renar och vi kommer dom nära också

Gondolen ner och en blick uppåt toppen

Själv var jag glad att stå där nere samtidigt så hade jag klarat av det