Alla inlägg den 23 juli 2020

Av Bengt Bertilsson - 23 juli 2020 06:30

Det är inte varje dag jag får se en fladdermus, men jag kan lova jag hör de varje dag då vi har fladdermöss på vindsloftet. I måndags så gör jag min vanliga runda ner till källaren och släpper ut katten och kolla om det är några sniglar. Sedvanligt så fanns det detta denna gång 11 sniglar, men katten stannade kvar nere hos mig hela tiden som om att hon skulle kolla mig. Visade sig vara hon hade hittat en fladdermus på cementgolvet. Jag tog snabbt hand om den och la den uppe på garageuppfarten.  

 

Fladdermöss är den enda däggdjursgrupp som kan flyga aktivt, och det är vingarna som särskiljer en fladdermus från andra djur. Vingarna består av hudveck som är vidsträckta mellan finger- och handben och som är fästa vid kroppen, tummen är vanligen fri.

Fridlysta

Alla fladdermöss är fridlysta i Sverige sedan 1986. Det innebär att man varken får fånga, döda eller ens störa dem utan särskilt tillstånd. 

 

När jag sen 30 min senare kolla så ligger den på samma plats och jag plockade upp den på en sten och la den på en lugnare plats. Framåt kvällen gick jag ut och kollade och fladdermusen var borta. Men så fick jag se 

Hänger upp och ner

I viloställning hänger de flesta fladdermöss i bakfötterna med huvudet nedåt. De kan även hänga delvis liggande.

Att de hänger kan bero dels på att de har vingar på händerna och bara fötterna lediga att hänga i, och dels på att de snabbt kan komma till flykt då det bara är att släppa taget och glida iväg.

Undantag är den sugskålsfotade fladdermusen, Myzopoda aurita, som sällsynt finns på Madagaskar, och de två arterna sugskålsvingade fladdermössen, Thyroptera, som finns i Central- och Sydamerika. De har sugskålar på hand- och fotleder som de kan hålla sig fast med.

     


Av Bengt Bertilsson - 23 juli 2020 06:15

Vaknade sent och kunde konstatera att i natt har det varit kallt och detta visade sig vara effektivt bekämpningsmedel mot sniglar. Öppna källardörren släppte ut katten och där fanns inte en enda snigel ofattbart. Åt frukost och begav mig ut ca 30 min och vad ser jag när jag öppna källardörren SNIGLAR visserligen bara 3 men de fanns.

 

Gräsmattan var täckt av fuktighet men det syntes knappt några sniglar när jag går runt och resultatet blev bara 54 st förvånansvärt 


Av Bengt Bertilsson - 23 juli 2020 05:45

Träddöden utbreder sig och nu drabbas troligen Marks kommun också eller är det Trafikverket som får betala
borttagningen i framtiden då Marks kommun är ansträngd och de har inga pengar till naturvård om jag skall tolka de saknar medel till att bekämpa invasiva växtarter. Handlar detta om en tickande miljöbomb

 

Denna sprider sig i Mark kommun. Stora delar av Lekvads naturreservat har träddöden tagit stora delar av Almbeståndet alla redan

    

Utmed 156:an från det vi i folkmun säger Gunnarsson bussgaraget upp mot gamla smedjan har privata markägare döda träd stående som de tvingas själva bekosta att ta ner.

   

Men nu verkar det som Marks kommun eller är det trafikverket som äger marken bakom busshållplatsen där den gamla smedjan låg som är döda.

   

Området röjdes upp tidigare i år och troligen var det kommunen eller vi skattebetalare som stod för den notan är det en tickande miljöbomb som sprider sig i kommunen snabbt verkar det också gå. Vi får se vad som händer med de träd som står kvar idag 

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards