Alla inlägg den 11 juli 2020

Av Bengt Bertilsson - 11 juli 2020 19:45

Säsongsförsta kantarellerna plockade.

      

Stekta

 

Sen gjorde som Kajsa Varg tager vad jag haver hittade ägg och räkor i kylen och bredde på detta på två mackor till hustrun och mig

 

Dessa var nog de godaste vi ätit detta år

Av Bengt Bertilsson - 11 juli 2020 06:00

Kor hör till ett jordbruk och en rödbrun ko också är småländskt för mig. Dessa möter man när man går i beteshagarna och även om jag är uppväxt ibland kreatur har jag respekt för dessa. Kan vara mest p.g.a hornen och dessa är avhornade och detta kan vi ha åsikter om men för allmänheten som vistas där kanske nödvändigt också. 

     

Varifrån kommmer mjölken och många djurrättsaktivister menar ju att korna skall få ha sina kalvar och låta dessa dia. 

 

Korna väcker ju barndomsminnen. Jag lärde mig knappt att mjölka jag ansåg vara för liten för detta men fick hjälpa till. Rykta korna på vintern gjorde man och man fick passa sig dels för svansen som korna ibland fick för sig att vifta med. Likaså en spark från ett bakben om man råkade vara lite oaktsam. Korna doftade speciellt och doften känns ibland i huvudet när jag ser en ko ute någonstans  

Av Bengt Bertilsson - 11 juli 2020 05:45

Årets första dahlia blomma slagit ut skall vi sen hoppas övriga som jag planterat slår ut blir det en blomsterprakt men denna kan jag inte visa ännu

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards