Alla inlägg under augusti 2021

Av Bengt Bertilsson - 24 augusti 2021 06:00

Ovanligt mycket av vita svampar denna höst har jag noterat. Fast detta betyder inte att det är ovanligt då jag inte har kollat så noga andra år. Sen om det är flugsvamp är detta mer en gissning och vita svampar är för mig giftiga svampar som får stå ifred. Men troligen har dessa en uppgift att fylla då de växer lite överallt 

           


Vit flugsvamp (Amanita virosa) är en medelstor, dödligt giftig flugsvamp. Den är en av de svampar som orsakar flest förgiftningar med dödlig utgång i världen. I Sverige står den för majoriteten av dödliga svampförgiftningar. Den anses förrädisk eftersom den till utseendet liknar populära matsvampar. Undrar vilka de liknar då?

Av Bengt Bertilsson - 23 augusti 2021 06:00

Den har stått där i många år och det har varit de som undrat om vagnen är till salu. Men den verkar inte vara till salu
 
2018 stod vagnen där och då hade den stått där flera år alla redan och åkern hade börjat växa igen alla redan då och idag står slyn hög på åkern  

 


Av Bengt Bertilsson - 22 augusti 2021 06:00

En kohage är kanske inte så vanligt att alla får uppleva idag men är det närmaste en sommaridyll många borde få uppleva. Fast nu är det inga kor utan ungdjur som går i hagen. är detta något som väcker mina barndomsminnen 

     

Av Bengt Bertilsson - 21 augusti 2021 06:00

Ett besök vid Kvanåsabäcken och fallet är det inte mycket vatten i detta trotts att många tycker det regnat och regnat så tar moder natur hand om det mesta och det blir inte mycket till fall. Men det går att finna små oaser av vatten och hösten färger speglar sig i vattnet 
         

Av Bengt Bertilsson - 20 augusti 2021 06:00

Jag plockar som ni vet bara kantareller övriga svampar de bara fotografera jag. Visa kan ibland se lite roligare ut än andra och denna verkar kommit lite glid eller så får den inte plats på ena sidan och växer mer på andra sidan sin stam mot stammen 
        

Av Bengt Bertilsson - 19 augusti 2021 06:00

Ögat säger ibland mer än vad ett fotografi kan spegla och verkligheten den finns bara där den står i sin prakt då bländaren i ögonen slutar att fånga det i minnet. Eller så är det mina ögon som spelar mig ett spratt och jag tror jag har rätt inställning  

           

Av Bengt Bertilsson - 18 augusti 2021 06:00

Gick närma idag och hälsade på mitt lilla skogstroll och nog ser den lite hemsk ut när du står öga mot öga på sen 

 

Så det är kanske bäst att beskåda den på avstånd och närma sig den med försiktighet 

     


Av Bengt Bertilsson - 17 augusti 2021 06:00

Igår den 16 okt blev det lagligt att skjuta rådjursbock själv jaga jag den alla dagar om året om de dyker upp. Men ofta så är det geten som jag får syn på och detta var inget undantag senast jag fick syn på ett rådjur. Men denna gång tog jag till trollkonsterna och "Hokus pokus filiokus" 

     

Tog 4 foton på långt avstånd och först när jag vid hemkomsten överför mina foton från kameran ser jag på fjärde fotot är det en bock    

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards