Alla inlägg under augusti 2021

Av Bengt Bertilsson - 16 augusti 2021 06:00

Har du tänkt på när du ser en film och de visar en gammal väg med en häst och vagn kolla då hur många spår är det på vägen. Två hjulspår men hästspåret syns detta?  

 
Titta när du går ut i skogen på en gammal väg är det mer än två om det nu inte är som det är på gamla byvägen mellan Berghem och Hajom tre spår och det är hästen som gått fram här 

 


Av Bengt Bertilsson - 15 augusti 2021 06:00

Det var som himmeln öppnade sig och blåsten piskade luften när skyfallet kom och skogen nästan försvann i regnet 

     

Denna sommar har vi fått flertal kraftiga regn som ställer till det lite är på godset, bl.a har grusvägen blivit bortspolad delvist. Men efter regnet som kommer solsken sägs det och så var fallet även denna gång 

     

Torkar upp och vattenångorna från björkslyet såg ut som rök från en eld. Naturen mår gott av regnet även om det kommer lite häftigt kanske. Våra vattendrag börjar så smått återhämta sig också. men detta kommer vi till senare i veckan  


Av Bengt Bertilsson - 14 augusti 2021 06:00

Stick huvudet i sanden så löser de problemet På längre sikt, mellan fyra och tio år framåt, bedöms förutsättningarna för importerat cement vara relativt goda.

Tidigast om fyra år kan den inhemska produktionen av cement effektivt ersättas, dock till högre kostnad och större risk för miljöpåverkan.  

Det varnar konsultbolaget Ramboll för, som på uppdrag av Näringsdepartementet analyserat förutsättningarna för att ersätta inhemsk produktion av cement med import från andra länder.  

Detta mot bakgrund av att Cementa har nekats fortsatt tillstånd att bryta kalksten i Slite på Gotland.

 

Av Bengt Bertilsson - 13 augusti 2021 06:37

Gräsmattan växer så knackar och det blev en likt mossrivningsklippning med den gamla multiklipparen. Gräset hinner inte förmultna har jag sett och det visade sig att det ligger dött gräs i botten som kom fram nu.
     
Dess mer jag klippte och räfsade dess mer började det likna bokstavligt det stora godset då det blev en skörd av ensilage. 

     

7 skottkärror av gräs  fick jag köra iväg.

 

Nu får vi hoppas gräset på nytt växer så kanske jag tjänar in på mossrivningen till våren eller att det inte blir så mycket mögel på gräsmattan under vintern p.g.a det ligger tjockt gräs i botten 

Av Bengt Bertilsson - 12 augusti 2021 07:02

Musslor är nog något vi främst förknippar med havet, men i år var jag i Unnaryd och sjön Unnen hittade jag musslor i sjön. Jag har bott där men har aldrig sett musslor i sjön Unnen eller hört talas om dessa. Men sen när jag leta på nätet så ser jag det finns ett antal musslor som trivs i sötvatten och jag tror en av dessa är en större dammussla.

       

Jag tyckte oavsett arten att det kanske kan 'intressant om någon av läsarna av blogggen har mer kunskaper  om arten får du gärna bekräfta eller rätta mig.

Av Bengt Bertilsson - 11 augusti 2021 06:00

Att röka idag är mer eller mindre ute och gör du detta så måste du röka utomhus och helst i skymundan. Förr så rökte vi överallt men i takt med propagandan emot rökning så återstår det snart bara små rökrutor och nu så finns det t.o.m fimpzoner. Har du hört talas om fimpzoner?

 

Jag hade inte noterat dessa men nu vet jag att Malmö stad blir först i Sverige med att införa detta.

  

På vår tripp till Kullens fyr fick jag se en sådan och detta kombinerat med en fråga där du som rökare skall svara på en fråga.

 

Varför inte kan vi få fler att sluta röka dels för sin egen hälsa och andras och sen skulle vi tjäna pengar själva och inte staten som drar in stora pengar i tobaksskatt 

.

Av Bengt Bertilsson - 10 augusti 2021 06:00

Kullens fyrplats och en vidunderlig utsikt, kunde jag inte bestämma mig vågrätt eller lodrätt  


   

Denna gång var det mer ett spontanbesök och jag fångade bara lite vyer som tilldrog mitt intresse 

         


Av Bengt Bertilsson - 9 augusti 2021 07:00

En plats och troligen det mest fotograferade motivet du kan hitta där. Blir som regel Ströget och ner till Nyhavn när vi är i Köpenhamn och bar gå runt och kolla gatlivet både kul men det känns i bena för det tar några timmar.

 

Fast det där med covid-19 avstånd detta är bara nonsens. Även om det varit mer människor där förr när vi varit där var det lite av packade sillar lite överallt på krogarna. Tror jag såg inte en enda sen bära munskydd

 

Covid-19 passet kom till användning dock. Dels när vi kom iland i Helsingör och sen när vi var inne på ett café för att kolla vad det fanns. Samt vid infarten till Sverige  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards