Alla inlägg under augusti 2021

Av Bengt Bertilsson - 8 augusti 2021 06:00

Om det var en spontan motorträff eller marknadsföring av några rallybilar vet jag inte men allt fokus verkade vara mot dessa medan vi i publiken som samlats mer gillade de äldre fordonen som vi fick se lämna torget för att ta sig en tur på stan i fredagsrusningen var inga problem några mc poliser och två piketbilar satte på sirenerna och folket stod snällt och väntade och kollade. Vill du se jag då kan du kolla några foton jag tog  
                                           



Av Bengt Bertilsson - 7 augusti 2021 15:56

Den kommer jag ihåg från när jag var yngre. I den fanns en det en sida vilken dag det var bäst att fiska. Om den stämde kommer jag inte ihåg och när jag såg detta så spelar det ingen roll
             

Men jag fick gå hem utan fisk då det var fiskeförbud i fiskdammen 

Av Bengt Bertilsson - 6 augusti 2021 06:00

En av mina största minnen är nog när jag fångade min första fisk och att att få vara med med när 6 av våra barnbarn får sina första fiskar var en fantastisk upplevelse. 
         
Men var sak har sin tid och väntan den var lång för visa och för en var det i sista minuten då vi var på väg att packa ihop. Blev glädjen dess större när han fick fisk 
           
 

Av Bengt Bertilsson - 5 augusti 2021 06:00

Förr sa vi "prästagårdsgärde" och området var ganska vattensjukt så vi skolbarn brukade åka skridskor på vattensamlingen som alltid bildades och svämmande över vägen till prästgården norrifrån. Men i takt som bondesamhället avvecklades på 1960 - 70 talet allmänt så tyckte de att det var bättre att bygga hus på gärdet istället 
   
Tiden går men huset står kvar. Exakt år minns jag inte men det bör varit i början på 1980 talet som vi bodde i detta hus. Vi köpte och sålde och vinsten på huset var några hundralappar minns jag. då kostade huset ca 200 000 kr såg i tidningen de sålt ett hus på gatan för ca 900 000 idag. 

Huset och tomten ser annorlunda ut idag och om någon fråga om jag längtar tillbaka så är svaret nej 

Av Bengt Bertilsson - 4 augusti 2021 06:00

Jakten tar aldrig slut men de är inte lika många detta år. Men lika tjocka som vanligt vid denna tid gäller det att ta de och göra processen kort. Skulle det råka finnas någon vanlig skogssnigel så beklagar jag då jag försöker inte plocka dessa. Men med åren tycker jag flera börjar likna varandra som de parar sig med varandra            

Av Bengt Bertilsson - 3 augusti 2021 06:00

Att enstaka återvinningsstationer ser skräpiga ut och överfulla har läsare av Marknyheter knappast undgått att läsa och se. Men inte förväntar jag mig eller gör ni att det ser ut så här på Skene Skog återvinningsstation.
   
Att någon eller några fullständigt sen missat att lägga i något i containern är en sak detta troligen gjort tidigare men saken blir inte bättre med 3 containers med kartong överfulla, Tidnings containers ser ganska fulla de också men där fanns lite plats kvar
             
Sen må det vara hänt att Marks kommun inte har ansvaret för återvinningsstationerna så passerar personalen platsen när de kommer till jobbet och lite kontroll bör väl personalen ha över området dagtid
   
Men varför bry sig det är ju någon annan som skall ta hand om detta 

Av Bengt Bertilsson - 2 augusti 2021 06:00

Arla morgonstund och framför mig på marken ligger ett blad vilket i och för sig inte är något unikt. 
 
Men dess närmare jag går dess mer fascinerad blir jag av vattendropparna på bladet undersida 

 
Retar det mig dock det gula strecket som jag först tyckte att detta hör inte hit, men ack vad fel jag hade. Det är skaftet på lövet, men hur ofta tänker vi på baksidan på ett löv

 

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 1 augusti 2021 06:00

Inget att fästa sig vid eller rättare sagt den satt fast och var mogen och hoppade av en sommarplåga för katten 

Men detta gäller flertalet däggdjur inkl oss människor ett sommarproblem   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards