Alla inlägg den 18 juli 2023

Av Bengt Bertilsson - 18 juli 2023 05:30

Det var inte så länge sedan som varje by eller samhälle med självaktning hade minst två livsmedelsaffärer. Alltid en Konsum och nästan alltid dess konsumentpolitiska motpol ICA. Om detta kan vi läsa i Kära gamla Konsum. Men ibland fanns det fler butiker än Konsum och ICA. I S.Unnaryd där jag själv började min affärsbana fanns en konsumbutik och 3 privata butiker. Den som jag först tänker på var Östen Eriksson där jag faktiskt började jobba när jag var 13 år och jobbade där ett halvår. Sen så fick jag jobb på konsum som 14 årig som springpojke med cykel första året innan jag fick köra flakmoppen. Sen fanns Paul Pettersson livs och en ICA. Om inte mitt minne sviker så var detta först en köttbutik som Gustav Pettersson hade. Gustav var gift med min pappas kusin. 

 
Denna skylt fotograferd på Skansen i Stockholm och är förvisso en äldre butiks skylt som vi flesta växt upp med. När neon och ljus belysningen kom så var det en grön Konsum skylt som gällde. Sen byte de namn till Coop. 

 

Så lyser nostalgin när jag ser detta Konsum Skansen  Bensinmacken och tids kläderna påminner en faktiskt lite 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards