Alla inlägg under september 2013

Av Bengt Bertilsson - 1 september 2013 06:30

Har en djupborrad brunn och i den finns ett utrymme ovanför där det är lite fuktigt men lagom varmt för spindlar.
Upptäckter i maj månad stora spindlar i den
I juli återvände jag och då hade de växt fall brunnen i glömska och först när sommaren är slut kom jag att tänka på var har hänt med spindlarna i brunnen.

 
Öppnade och först får jag se en vit säck hänga där på väggen ca 1 meter ner och nedanför ser jag en spindel. Förra gången var det några stycken, men denna var ensam.
 
Hängandes över brunnsringen fotograferade jag och hoppades på bra bilder.
 

Visst är den fascinerande att se en riktig ”bamse” spindel som vaktar sin äggsäck uppskatta den till minst 7 cm försökte hålla en snusdosa bredvid men fotot misslyckades, men nog var den lika stor som dosan där den satt utspänd.
       

       

När jag skulle lägga på locket då får jag se en annan långbenad spindel till inte samma eller kanske
  
Jag är inte någon insektexpert och lär så troligen inte bli men jag blir nyfiken när jag får se dessa insekter självklart när de dyker upp. Förvisso inte på farstutrappan men likväl i dess närhet.

Av Bengt Bertilsson - 1 september 2013 06:15

Det blir mycket rönnbär i år och skall vi tolka Bondepraktikan blir det en kall vinter så sa ”di” gamle förr. Om detta stämmer får vi väl se, oavsett det finns de som gillar rönnbären nämligen trastar och Sidensvansar.
En som inte tycker om rönnbären är Räven för ”Surt sa ” han om dessa. Fast detta är en fabeln har gett upphov till det svenska ordspråket Surt sa räven (om rönnbären) men enligt fabeln var det druvor.

 
Rönn är ett träd men ingår i familjen inom familjen rosväxter som består av 107 släkten och 3100 arter spridda över hela världen. I Sverige finns 22 släkten och över 80 arter.

Hit hör bland annat rosor, hagtornar, häggmisplar, oxbär, hägg, slån, aronia, rönn, oxel, kerria, eldtorn, purpurrosenapel, praktspirea, humleblomster och fjällsippa.

Även många vanliga bär och frukter som apel, päron, jordgubbe, smultron, hjortron, hallon, åkerbär, björnbär, plommon, persika, slånbär och körsbär hör till familjen rosväxter.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards