Alla inlägg under september 2013

Av Bengt Bertilsson - 22 september 2013 06:15

Var sak har sin tid och som regel går jag ut på min farstutrappa vid samma tid på morgon.

  
Ibland är det solsken.

 

Ibland dimma

 

Halvklart

 

Orosmoln

 
Rödglödgat
  
Gyllene

   Guldfärgat

   

Jag kan inte annat än att njuta av att återigen fått vara med och se detta. En dag kommer när jag inte får se det.  

Av Bengt Bertilsson - 21 september 2013 06:15

Om jag är ute och sväva i det blå så vill jag hävda detta är ett Cumulonimbus (bymoln) är vanligare på sommaren än under andra årstider. Cumulonimbus (bymoln eller åskmoln) kallas en typ av moln som oftast har en stor vertikal utsträckning. De bildas genom kraftig hävning av luften, som kan uppstå genom att solen värmer upp jordytan eller då luften strömmar över ett varmare underlag.

 
De förekommer året runt men är vanligast på sommarhalvåret. Fast sommaren kalendermässigt är över och vi haft en oväder som gått över oss under morgonen. Började det spricka upp och himlen började täcks av små spridda moln, men allteftersom solen stiger högre värms jordytan mer och mer. Lufthavet börjar "koka" (konvektion) och de tidigare små molnen växer till i höjdled och kan till slut ge upphov till rejäla ovädersmoln eller så blåser de iväg.

Skulle jag nu ha fel får jag göra en pudel, dvs att först envist hävda att man har rätt och sedan tvärvända och erkänna att man har fel, har blivit ett allmänt känt begrepp ibland när de kan ha fel. Kanske har jag fel också och får göra en pudel.

 

Någon har försökt åtminstone skapa en pudel när jag tittade upp mot himmeln och sen får vi ha lite fantasi också så tycker jag åtminstone detta liknar en pudel.



Av Bengt Bertilsson - 20 september 2013 07:14

Naturen med siffror: En kort film inspirerad av siffror, geometri och naturen.

Länk

Av Bengt Bertilsson - 20 september 2013 06:15

Den frågan borde jag inte ställa mig egentligen för den kemitimmen var jag frånvarande från. Kunde jag ändå inte låta bli att studera stammen på en solros och visst den ser intressant ut.

 

Stammen lite ludden men sträv och stenhård, vilket jag förstår skall den växa och bli flera meter krävs det rejäl stam

 

När jag bröt den ser jag den är ihållig

 

Skala jag den är det en vit massa som känns faktiskt likt frigolit och lite frasig i ytan.

 

Skala vi lite till ser vi att i mitten är den ihållig

 

Dock visade det sig att det finns olika stadier på stammen när ihålligheten inte finns där utan det ser mer ut som en seg genomskinnig massa som finns i mitten och det är denna som torkar när växten slutar att blomma.Så även om jag inte kommer ihåg har jag ett minne av att jag var närvarande när de pratade om celler och kanaler i växten transportera vatten och näringsämne till blomman. Oavsett jag har sett hur den ser ut och vill ni läsa mer

 

Nu är det inte bara en stam som krävs utan rötter också. Solrosplantan är ofta svår att få upp. Dess större växt och om den växt tätt eller glest spelar in har den ett enormt rotsystem och det är som regel en stor jordklump som följer med upp. Dessa har växt tätt och växterna blev ca en ½ m höga, andra jag haft förr på friland kan det vara en klump på en ½ m i diameter jag får lyfta upp   

Av Bengt Bertilsson - 19 september 2013 06:15

Fann en död spindel liggandes på rygg på golvet och normalt skulle jag sopat upp den och slängt den, men detta var förr. Nu blir jag mer nyfiken var är det för spindel. Så jag tog upp den i min hand för att se var det för någon.

 

Först såg jag det inte men när jag studerade foto ser jag den är ludden.
Spindlar inomhus sägs det att ett tecken på ett friskt hus och att man bor i ett friskt hus som inte har några mögelangrepp. Dessutom att det är radonfritt alltså lämplig plast istället för att vara uteliggare i vintern.

Fick jag bakläxa när jag kontaktade min insektgrupp på facebook och Kajsa Mellbrand Ser ut som en musspindel (Scotophaeus sp.), vilket i så fall betyder att den hör hemma inomhus - inte en som tillfälligt förvirrat sig in.

Nog verkar den se lite musaktig ut med sin päls och sökte på webben efter mer fakta var det en spindel de inte speciellt skrev så mycket om. Konstatera jag det finns ett antal Scotophaeus att välja mellan fann jag en uppgift om den ludna bakkroppen på Scotophaeus sp. Finns det tre arter som skiljs på könsorganens utseende skulle jag försökt zooma mer har jag försökt beskära foton.

 

Oavsett om säkerheten skulle vara något annat jag har fått lära mig att en spindel är inte bara en spindel utan det finns en oändlig värld där vi inte är ensamma att leva i.

 

Sen när det gäller städningen, oavsett hustrun får nu vatten på sin kvarn om städningen jag gör dåligt får jag dock glädja henne att det var en musspindel och inte en mus har här inne.

Av Bengt Bertilsson - 18 september 2013 06:15

Bilder på en Tigerspinnare som jag hittade felinlagda i min dator och föranledde mig att söka mer fakta om denna och på en webbplats läste jag läste jag att man bör akta sig för att ta dessa med handen då håren kan gå in i huden och skapa sveda ”Håren” går in i huden och bryts av och kan ge sveda och svullnad upp till 4 veckor!

 
Nu var jag förvisso utan denna kunskap då var det kanske tur jag tog upp den med sked för att flytta den till en säkrare plats än mitt på gräsmattan.

När jag sen fick kontakt med vänner i en insektgrupp på facebook fick jag veta av
Torbjörn Petersson Absolut, i tropiska länder där det finns giftigare arter än i Skandinavien har formliga epidemier rapporterats, där hundratals invånare i byar drabbats av kringflygande hår från massförökning av larver i närliggande skogar. Symtomen har varit nässelutslag och hudklåda, men också andningsbesvär då håren har andats in. Larver med hår eller taggar är ofta giftiga och bör behandlas med respekt, i synnerhet utomlands där de som sagt kan ge värre effekter än våra inhemska arter.
 

Tommy Lindberg skrev Tallprocessionsspinnare, Thaumetopoea pinivora kan, åtminstone på Gotland, förekomma i sådana mängder att det utgör problem för allmänheten. Jag har hört talas om fall med andnöd som utan vård kunde gått illa.

  Mats Lindeborg skrev Jag har fött upp larver av den sydeuropeiska pityocampa som är mycket lik pinivora samt äpplerödgump och jag säger....ALDRIG MER!!!! Tyckte ändå jag var försiktig. En månads vidrig klåda båda gångerna!!!!! Akta er för pinivora. En svensk samlare sov utomhus i en sovsäck på Gotland och fick larver som kröp ner i den för några år sedan. Det var en plåga bara att se bilderna på hans ansikte. Ett råd överhuvudtaget är att inte pilla för mycket med håriga larver för jag har hört att man kan utveckla allergi efter några gånger. Till och med gräsulv kan man få domningskänsla i fingrarna av (det har jag också varit med om).

Se även en liten film jag lagt ut tidigare på bloggen.
Om fallen på Gottland finns det att läsa på webben

Av Bengt Bertilsson - 17 september 2013 06:15

När det finns rikligt med mat skall vi samla i ladorna står det i skriften och jag tror mina vinterfåglar lever efter detta eller så är det smulorna från den rikes bord. Mina vinterfåglar har odlat egna solrosfrön och la frön lite överallt i vintras och sen litade de på mig att jag vårda deras plantor och skörda är det bara att återkomma denna vinter och sätta sig vid det dukade bordet.
Samtidigt fick jag en lektion i svarta och strimlade fågelfrö och att se skillnad mellan blommande solrosorna odlade på svarta eller strimlade solrosfrö har jag inte lyckats se någon.

Årets skörd av solrosor är avklarad inte riktigt alla då jag väntar på min storblommande solros skall vissna ner.

 

Ute i min jordlåda har det växt två st.

 Utanför vårt fönster planterade jag några plantor som jag hittade tidigt på sommaren som växte vilt frösatta av fåglarna på andra platser.

 
Var det dags att samla dessa för för gruppfoto

     

Svårt att se skillnad när jag skrapar på frökapseln bild ett strimlade bild två och tre svarta solrosfrö (om jag nu minns rätt).

 

De är inte stora men ofta får vi denna storlek i våra påsar också vi köper i butiken så det är äkta solrosfrö, fast dessa är egenodlade.

 

Dela vi de så är de svarta fröna mindre men dessa skall vara mer energirika än de strimlade. Vilka fåglarna föredra det får ni fråga de om när det blir dags att börja mata de. Jag har nu gett de en aptitretare av var de själva odlat

Av Bengt Bertilsson - 16 september 2013 06:15

Satt där på farstutrappan med min kaffekopp och fick sällskap och kom då att tänka på min pappa som jag ofta hörde säga ordet ”hasponge” men jag undra hur många idag säger detta och kanske rent ut aldrig hört ordet.
Hasp tänker nog flertalet på Emil som var ute och haspade dörren. Hasp är också ett uttryck för krampor som används vid stängsling av tråd. Ordet ”onge” och ”hasponge” är dialektord i småländsk dialekt ordlistan men kan mycket väl finnas i andra dialekter också. Låter lite som unge så första assignationen kan lätt bli liten hasp och unge är något smått.

 

Var var det jag såg där på farstutrappan med min kaffekopp och fick sällskap av. Jo en ”haspunge” som kom flygandes och stannade upp i luften framför mig som den kolla in vem är du som sitter på farstutrappan. Sen satte den sig på mitt ben och kollade. Fick jag sätta ner min kaffekopp för att ta upp min kamera. Då satte den sig på kaffekoppsfatet.
"Hasponge"
betyder geting, och detta sa pappa alltid om de små getingar som dyker upp på sensommmaren och nu på höstkanten. Även små getingbo sa han alltid "Haspongabon" om men det var i själva verket ett getingbo.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards