Alla inlägg under maj 2021

Av Bengt Bertilsson - 7 maj 2021 05:49

Nu börjar det bli tufft på vedbacken tröttheten börjar märkas markant. Då lägger motorsåget av efter en tankning och vägra starta. Sa några mindre lämpliga ord, många t.o.m Hade bara kört en timme och jag mixtrade med såget alla reglage och kolla tändstiftet som jag tyckte verkade se okey. Tog jag mig ett beslut åker och köper ett nytt för säkerhets skull.

       

Som synes motorsåget startade och jag kunde såga på i raskt takt men till slut tog orken slut på mig istället 

 

Ved
Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2021 06:00

Upp i arla morgonstund lite kylslagit men jag skulle snart bli värm i kläderna. Tankade och fyllde på olja och det starta direkt. Vedhögen framför mig den minskade

  

Vedhögen bakom mig den ökade 
 

En timme en tank sen rast och fika lagom tempo eller skall vi se det mer som att jag är envis och vill hinna med så mycket

   

Sumera jag dagens jobb 3 timmmar sågning och 2 timmar uppplockning och upprensning kändes kroppen mycket mör och ryggen den är inte goe efteråt.

 


Ved
Av Bengt Bertilsson - 5 maj 2021 05:45

Ibland kan solenstrålar träffar perfekt och det där påståendet att man ser inte skogen för alla träd blir verklighet. Fast om detta är så unikt är kanske detta mer i betraktarens ögon 

 

Oväder på gång och återigen en solnedgång i väster belyser skogen, denna gång lite i SO skall tilläggas. Ser jag några vita grenar som lyser speciellt extra. När jag sen några minuter senare kolla på nytt är de borta 

 
 

Av Bengt Bertilsson - 4 maj 2021 05:00

Med nytankat motorsåg, ny kjedja pålagd tändningen rätt inställning och nya stövlar också.

 

De gamla inköptets på 80 - talet och dessa har krymt som mina byxor gjort med åren 

 
Vedhögen krymt rejält efter ca 3 timmars körning och en lite bensin använd 

 
Så om högen minska framför mig växer den bakom mig 

 
Men jag var nöjd med resultatet 

Ved
Av Bengt Bertilsson - 3 maj 2021 18:36

Björkslyn på kalhygget som aldrig blev planterat växer tätt och nu börjar den så smått skifta färg. Så lite regn och sol i veckan så lär det snart vara grönt i buskarna 
 

Av Bengt Bertilsson - 3 maj 2021 06:00

Blott en stund men ibland så fånga jag det jag ser med blotta ögat. En sen eftermiddag, solen på väg att går ner bakom vårt hus ser jag detta 

Solnedgång i NO vill jag kalla det för. Mörka moln närmar sig oss så sakteliga och solen verkar göra ett kraftansträngning att hindra mörkret komma över oss   

      

Av Bengt Bertilsson - 2 maj 2021 18:37

Bättre sent än aldrig, fast egentligen så hade jag knappast behövt någon vedhög denna säsong. Vedhögarna sedan flera år ligger på gården torr och den skall jag klara minst två säsonger vedeldning.
 
Egentligen så beställde jag den långt tidigare men annat kom i vägen och när plötsligt vedleveransen anlände så var det när jag normalt brukar har både sågat, klyft och kört upp den på vinterförvaring så nu vet jag vad som skall göras de närmaste veckorna 

Ved

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards