Alla inlägg den 14 juni 2020

Av Bengt Bertilsson - 14 juni 2020 06:00

Sedan några år tillbaka har det varit känt att skogsägaren tänkt avverka skog mellan Ringsjöarna och nu har det hänt. Fast jag fick smisk på fingrarna direkt det detta kallas Ljushuggning. Skogsskötselmetod som framför allt används vid skötsel av ädla lövträd, där man glesar ur så att trädkronorna får utrymme att växa till sig och sätta frö. Ljushuggningen skapar också förutsättningar för naturlig föryngring. Okej säger jag då men det är inget kalhygge som jag senare under veckan kommer att visa finns i närheten. Sen det där med Hyggesfritt skogsbruk är skogsbruksmetoder som inte kallägger marken. Det innefattar olika former av blädning, luckhuggning och skärmar. Metoderna innebär att skogsbruket inte leder till kala hyggen och att skogskänslan blir kvar. 

           

Så långt som jag kan se så är avverkning mycket snyggt utfört, allt är inte avverkat ännu men det som gjort ligger det fint upplagt även om stigen idag inte går att gå på men detta är inget som jag som skogsmulle skall bry mig om
               

Okey visst finns det spår men dessa är inget att fästa sig vid i dagsläget, vi får se när virket är utkört hur det ser ut

   

Fortsättning följer då det har delas avverkats mer och körts ihop samtidigt som det framkommit nya vyer så följ med i bloggen under veckan så får du ser mer

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards