Alla inlägg den 15 juni 2020

Av Bengt Bertilsson - 15 juni 2020 06:00

Har fått ett häckande par som jag kan sitta på min farstutrappa och kolla när de jaga mat
Honan hon är svårflörtad att få på bild men hanen han sitter gärna och gör till sig och plötsligt så gör han en störtdykning och fånga en insekt och sen in i holken

           

Av Bengt Bertilsson - 15 juni 2020 05:45

Först skall jag rätta mig denna avverkning är inte ett hyggesfritt skogsbruk enl de kriterier och normer som finns för avverkning. Utan detta är en Ljushuggning. Skogsskötselmetod som framför allt används vid skötsel av ädla lövträd, där man glesar ur så att trädkronorna får utrymme att växa till sig och sätta frö. Ljushuggningen skapar också förutsättningar för naturlig föryngring. Okej säger jag då men det är inget kalhygge som jag senare under veckan kommer att visa finns i närheten. Sen det där med Hyggesfritt skogsbruk är skogsbruksmetoder som inte kallägger marken. Det innefattar olika former av blädning, luckhuggning och skärmar. Metoderna innebär att skogsbruket inte leder till kala hyggen och att skogskänslan blir kvar. 

 

Jag har varit på återbesök efter några dagar och konstatera att det har avverkats mer och de har kört ut mer virke och lagt upp dessa i större travar och det kommer att bli ännu större upplag av virke det kan jag garantera 

         

En ny traktor har dykt upp som används för att köra ut timret från avverkning. Självklart går detta inte spårlöst förbi men ser inte detta som anmärkningsbart i dagläget  

                   

Bilder från där virket är borta och utkört är från området som fanns i första inlägget. Det är ett nytt landskap som kommit fram vi ser det gamla torpet, vi ser jordkällaren och stengärdsgården. dessa är mer eller mindre varit övervuxna  

                   

 

 

 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards