Alla inlägg den 11 oktober 2021

Av Bengt Bertilsson - 11 oktober 2021 06:00

Kollade matsedel Lindängs restaurang vecka 41 och undra vad blir det för mat och började fundera vad är viltsmak 

Tisdag: Fläskköttgryta med viltsmak, bukettgrönsaker och potatis Mangosopp

Fläskkött vet jag hur detta smacka men vad är viltsmak för något? Vildsvin är ju en gris och liknas vid fläskkött och då är det viltkött som serveras, men det är inte vildsvin utan tam grisar


På Marks gymnasieskola serveras Tisdag Kycklinggryta med viltsmak och klyftpotatis

Kycklinggryta med viltsmak lite som Hokus pokus filiokus för vilda kycklingar har jag aldrig hört det skjuts men jag är kanske inte så klyftig utan en knöl istället

Jag läste på recept om fläskköttsgryta att fläskfilé och kyckling finns likvärdiga recept och det närmaste jag hittat är 
ca 300 gr fläskkött/file
1 pkt bacon
1 liten burk champinjoner (hela eller skivade)
2 dl creme fraiche
3-4 dl grädde
ca 1 msk svartvinbärsgelè el outspädd svartvinbärssaft
ca 7 st enbär
timjan
soya
 ev. salt och peppar

Putsa och "tärna"  fläskfilen och stek den i smör i en stekpanna. Strimla bacon och häll ner i pannan. Öppna och häll ut champinjonspadet. Häll ner champinjonerna i stekpannan. Låt allt steka en stund tills så gott som alla vätska har dunstat. Häll i creme fraiche, grädde, enbär, en skvätt soya och timjan. Rör runt och låt allt småkoka. Smaka av och tillsätt ev. mer timjan, salt och peppar. Låt småkoka i 5-10 min.

Servera med tex klyftpotatis och kokta grönsaker.

Måste vara vinbärsgelè champinjoner och enbär för detta växer vilt ute i naturen/skogen som kallas därför viltsmak.
Ibland så förstår jag varför ett barn svarade på varifrån kommer mjölken och barnet svarade MJÖLKPAKET.

 

Svensk Jakt skriver om Viltsmak 
 

Mat

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards