Alla inlägg under juni 2022

Av Bengt Bertilsson - 15 juni 2022 17:45

Original eller kopia ibland fotografera jag ett motiv och sen hemma så kolla jag bilden och ser att det kanske går att redigera i det lilla redigeringsprogram som finns i datorn.

      

Sen när jag sparade detta så blev jag tveksam vad som är bäst originalet eller kopian ljudmässigt och ser bättre ut fast det är väl mina ögon som betraktar detta. 

Av Bengt Bertilsson - 14 juni 2022 06:00

Konst uppåt väggarna är modernt i våra städer och i visa städer låter de olika konstnärer och målare måla hela fasader och väggar. Inte riktigt säker på gatan men Kungsgatan ringer det lite i huvudet vi gick på och plötsligt ser fasaden i olkia färger. Förvånades först av att det var olika färger och såg inte först olika bilderna, men förstod snart att det var ljusbilder som belyste fasaden. Mycket särhet 
       

Av Bengt Bertilsson - 13 juni 2022 06:00

Mitt första minne av en rulltrappa är från början av 60-talet och fick åka på en skolresa till Halmstad. På EPA där fanns en rulltrappa och denna åkte jag flera gånger, men jag minns första gången då var man allt lite skraj.
Detta var stort på denna tiden då det var inga nöjesresor  eller semesterresor som jag fick åka på och jämfört med en rulltrappa i tunnelbanan idag kanske lite långsökt

 

Fast om den på EPA var mellan en våning var denna lite längre och annorlunda men idag när vi ser det från en annan nivå är de lite läskiga och ett litet barn bör känslan vara helt annorlunda 
 

Av Bengt Bertilsson - 12 juni 2022 07:36

Så var det dags att skörda på nytt ännu en gång den tredje. 

 

Växer ganska bra under fiberduken som skyddar och skapa ett växthus och det är t o, m så att ogräset gillar inte att växa där under bladverken 

 

Dagens skörd blev lite mindre än tidigare men vi är nöjda med det vi själva odlar och hinner äta upp också

   

Av Bengt Bertilsson - 12 juni 2022 06:00

På vår vandrig i gamla stan fann vi en annan skylt´som tilldrog vårt intresse med en viss ironi att det går att använda sig av historia på olika sätt. 

 

Men flertalet vet vem han var och bredvid  så bodde det ett ”fruntimmer”  som sålde korn- och risgrynskorv för avhämtning.

Av Bengt Bertilsson - 11 juni 2022 05:00

Nog för jag ofta brukar köpa en semla i orätta tidevarv hade detta varit rekord då dessa försåldes på ett café ett stenkast från det kungliga slottet 
 
Nu hade vi dock fikat innan vi kom förbi detta ställe men en koll på nätet kanske ett besök skulle gjorts

 

FIKA & Wine slog upp dörrarna sommaren 2019 på Österlånggatan 5. I våra gemytliga lokaler - bara ett stenkast från det kungliga slottet - följer en lång tradition av matservering. Redan 1788 huserade ett ”fruntimmer” samma lokaler som alla dagar i veckan sålde korn- och risgrynskorv för avhämtning.

Mat
Av Bengt Bertilsson - 10 juni 2022 06:00

Fotografiska dilemma som först märks efteråt då bilden skall spegla stunden på centralstationen i Stockholm 
   
Sökte rymden av folket i lokalen men detta blev en flopp 

   
Drottninggatan likaså skall spegla folklivet blev närgående huvuden och lyfte jag blicken då blev det fula lampor 

Av Bengt Bertilsson - 9 juni 2022 06:00

I flera veckor har jag sett vattnet i Ringebäcken minskat och på visa ställen är det bara en lite rännil som vattnet rinner igenom. Men det finns öring återigen i bäcken i det vi kallar för höljen har jag noterat. Den var inte stora knappt en dm tyckte jag mig uppfatta dessa var.
     
Fastande vid solljuset som kom igenom en liten glänta, men att fånga ljuset och vatten är inte lätt. Samtidigt som jag ser att det finns detaljer i fotot som retar mig. Fast detta är kanske bara fotografen som noterar detta 
 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards