Direktlänk till inlägg 27 januari 2013

Svarta eller strimlade solrosfrö

Av Bengt Bertilsson - 27 januari 2013 09:01

I Sverige har innehållet i fågelmat traditionellt sett varit strimmiga solrosfrön. Svart solrosfrö har högre energiinnehåll och är därmed bättre för fåglarna. I USA är traditionen annorlunda och man säljer överlägset mest svart solrosfrö som anses vara fågelmatens gåslever. Det som skiljer dem åt är att svart solrosfrö kan ha något hårdare skal.
 

Weibulls säger att "Fåglar gillar inte svart solrosfrö, de vill ha strimmigt solrosfrö"
Jag tillhörde skeptikerna till de svarta solrosfröna, men det kan lika väl vara en skröna och tiden får utvisa om verkligen de svarta solrosfröna är fågelmatens gåslever då dessa lär vara mer energirika. På nätet hävdas det att i USA är de svarta överlägset vanligaste solrosfröet (dock är det ingen som skriver att det gäller fågelmatning) dessutom billigare att odla fram verkar det som svenska butikerna tror att fåglarna här i Sverige följer trenden är över.
Allt som är billigt behöver inte betyda att det är bra kvalité luras vi kanske av billigt för svarta är lägre till konsument kanske mitt småländska sinne skulle gilla läget och mer ekonomiskt. Blir detta en sanning med modifikation.
2011 efter att mitt strimmiga solrosfrö tog slut under ”fågelräkna helgen”, så även i butiken inköpte jag en påse med svarta och vips så ratade fåglarna fågelautomaten och gav sig på andra födoämnen jag lagt ut istället.
 
När den s.k rysskylan även slog till här i Sjuhäradsbygden 2011 förväntade jag mig att denna kräsen het skulle gå över, men så icke. Min fågelautomat rymmer ca 2 l frö och tidigare med strimmade räckte detta 2 dagar. Samma mängd svarta och nu efter halva veckan är det 1 l kvar av de svarta i automaten. Detta trotts jag tycker inte att antalet fåglar runt min foderplats minskat är det jordnötter, talgbollar, kokosfettet och brödsmulor de föredrar och antal domherrar, grönsiskor och koltrastar har ökat istället.

Nu kommer självklart experterna på fågelmatning att hävda det var dålig kvalité jag köpt, men synbart är det inget fel på fröna står jag där med en säck solrosfrö som få verkar gilla. Eller så är det så enkelt att det är “svårt att lära gamla hundar sitta”

Marknaden är en djungel med olika importörer/fabrikat och kvalité lär troligen skifta och kanske är det så att våra inhemska leverantörer försäljer bättre varor och vi skall sluta stirra oss blinda på färg/plånbok.
Ett år senare har mina ”pjoddar” accepterat svarta och min plånbok har förvisso inte blivit tjockare då jag kostat på mig andra godsaker till mina ”pjoddar”
Tycker du skall pröva själv. Hör gärna av er. Själv har numera svarta och dessa gillar mina ”pjoddar”

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 23 mars 05:45


Vårstädning vid fågelstationen och marken täckt av solrosfrö och detta räfsade jag upp.   Vid första blicken så ser det ut som kvarlämnad fröer i massor, men visar sig vara mestadels bara skal som fåglarna suttit i buskarna som finns bredvid stati...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards