Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

Inferno

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2013 15:00

Upplevelse utöver det vanliga på farstutrappan.
 
En kopp kaffe på farstutrappan och jag kunde inte klaga på utsikten av snö och rimfrosten på träden och naturteatern spelade upp en färgprakt ibland buskarna och vid fågelautomaterna och först trodde jag det var en ny gäst, men det var en okammad svartmes som hade kletat in frisör gelé så den fått en tofs.
Det var sedvanlig körsång av kvitter och tvitter och de satt överallt och de flaxade hit och dit och alla verkade vara glada när det utbryter panik.
Upp dyker en sparvhök och den flög rätt in i körsbärsträdets grenverk där mina jordnöttsbehållare hänger satt nog ett tiotal ”pjoddar” och det blev en explosion av fågelvingar och det smattrade och snön yrde från grenarna bildade ett snömoln. Det var som en kulspruta med fåglar som flög åt alla håll för att rädda livhanken.
En olycka kommer sällan ensam sägs det och detta besannades. Då det dyker upp en till sparvhök som låg i bakhåll. Påminner om flyganfallen från andra världskriget där jaktplanen låg högre upp och avvaktade fiende skulle anfalla bombplanen som flög på lägre höjd.
Ibland lyckades jaktlyktan, var den sämre jaktlycka denna gång för sparvhökarna. Alla ”pjoddar” verkade hunnit fly undan trott att båda sparvhökarna flög efter dom in i skogen. Dök båda upp på nytt och gav sig iväg till andra jaktmarken då de flög ut tomfotade.
Föreställning fick ett lyckligtvisst slut men det var inga applåder efteråt och det var lite ironiskt ”dödstyst” efteråt.
Själv blev/var jag lite skakis hade kameran framme och blev så i extas när detta skede framför mig att jag inte lyckades hålla kameran stilla det är bara fladder på bilderna och inspelningen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards