Direktlänk till inlägg 19 maj 2013

Noshornsbaggen (Oryctes nasicornis)

Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2013 06:00

Ordspråket sluta larva dig passar bättre. Det visade sig vid kontroll att detta var inte Tordyvelslarver utan Noshornsbaggen (Oryctes nasicornis) är en art skalbaggar som är ganska vanliga i södra och mellersta Sverige.

 

Grävandet i komposten fann jag först en sen en till och sen blev det många därtill.

       

Att jag hittat små larvar av trädgårdsborren har jag tidigare redovisas i min kompostletade.

 

Får jag nog påstå att dessa är ingenting mot tordyvelslarvar.

             

Fynden var lite av en aha upplevelse utöver det vanliga.

       

Lite avvaktande fick handsken vara på men visst är de fascinerande att beskåda.

     

Storleksmässigt som en tändsticksask fast få de att sträcka sig raklånga gick inte.

     

Lite kättare jämfört med lillfinret ligger den fint på handsken också

       

Larverna lever sedan på spillningen, för att sedan förpuppas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Söndag 12 maj 07:23

Fågelskådning på farstutrappans terrassen större hackspett        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 11 maj 05:30


Fågelskådning på farstutrappans terrassen Nötväcka   

Av Bengt Bertilsson - Fredag 10 maj 05:30

Fågelskådning på farstutrappans terrassen Bofink        ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 9 maj 05:30

Fågelskådning på farstutrappans terrassen Domherre       ...

Av Bengt Bertilsson - Onsdag 8 maj 05:30

Fågelskådning på farstutrappans terrassen Pilfink       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards