Direktlänk till inlägg 19 februari 2014

Blåmes del 2 RIP

Av Bengt Bertilsson - 19 februari 2014 05:00

Livet kan ta slut fort och minnesgoda läsare av min blogg läste om min Blåmes som jag var lycklig över att fått närbilder på i helgen. 2 dagar senare fick vi se varandra på nytt, var detta återseende inte lika roligt. 
Blåmesen flög iväg och jag trodde förvisso den lär inte klara vintern fast vinter har vi inte här hemmavid på farstutrappan den 17 februari  

Blåmesen flög iväg, men den kom inte långt fick jag se när jag fann den liggandes i vägkanten på min uppfart från stota byvägen.

 

Så det var den sista flygfärden den tog som jag fick se.

 

Jag misstog mig med att den inte var enbent.

 

För nu såg jag den saknade ett ben.

 
Ser jag nu i backspegeln har den haft det svårt sista tiden med att skaffa föda och gjort den svagare.

 

En vild gissning är att den överlevt tack vare övriga småfåglar vid mina automater spillt frön har den hittat frön på marken.

 

Varför den var enbent kan ha olika orsaker .

För den minnesgode läsaren här på bloggen minnes jag hade en Blåmes som fastnade i nätet för en månad sedan. Den hade fått nätet runt halsen så det var inte denna. Men osökt får jag tankarna att gå till att den kan ha fastnat i ett nät någon annanstans för nät är numera förbjudet att använda här hemmavid.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Av Bengt Bertilsson - Onsdag 10 april 16:15

En liten mus tittar fram,med nyfiken blick och tassar små.I skogens dunkla skuggor,den smyger fram och känner på.   Med päls så mjuk och ögon klara,den utforskar världen sin.Bland löv och mossa, sten och barr,den letar efter mat och skogsvin. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards