Alla inlägg under oktober 2015

Av Bengt Bertilsson - 10 oktober 2015 07:30

Grävare på plats, trekammarbrunn inköpt och div tillbehör bara att sätta igång.

   

Mitt avlopp är ca 50 år gammalt och som på vi människor så verkar det som vi blir lite skröpliga med åren så även döda saker som en brunn som tar hand om skiten

Nu är det inte att byta avlopp och brunn rakt upp o ner utan är kommer myndigheterna och säger hur det skall se ut och var jag får gräva en ny brunn och vart mitt lak/spillvatten skall ta vägen.

 

Både på ont och gott de skall väl skita i detta, godkänt en gång i tiden komma här och ställa krav blir jag lite irriterad. Kanske inte över placeringen av var min brunn och infiltreringen skall se ut då kraven med åren har förändrats utan det är förmynderiet att ta betalt för att komma och titta på hur det är beskaffat i och under jord och sen säga ja eller nej och skicka ut ett tillstånd som det kommer en faktura att betala. Återstår sen när vi har facit i hand om det är värt detta.

 

Vi har fått en offert av en grävare på vad ett byte kommer att kosta men den tar jag lite med reservation det brukar nämligen springa iväg med extra arbete. Bytte panna för några år sedan och där sprang det iväg rejält över kalkylen även om jag själv lyckades lägga till några extra projekt.

 

Idag har ytan för infiltreringen grävt fram och vi har lokaliserat vart den gamla ledningen går in i huset.

 

Passar på att byta ut de gamla cementrören som finns nedgrävda. Under huset finns det Höganäsrör och dessa brukar ha en livslängd upp mot 100 år ett cementrör brukar ge med sig efter 50 år. Men det finns självklart massor av Om och Om om detta.

En överraskning dök också upp ca 30 cm under gräsmattan hittar vi en dagvattenbrunn som ingen visste fanns där. Troligen har denna brunn använts för att avleda regnvatten och eventuellt spillvatten från husgrunden. Men regnvattnet är bortkopplat för många år sedan och från husgrunden kommer inget vatten för där var det kruttorrt

Av Bengt Bertilsson - 9 oktober 2015 08:44

Känner mig lite som byggare Bob när jag ser ut på min trädgård och ser var som står där

Sen kom det en lastbil också på uppfarten

 

Lasten består av en ny trekammarbrunn med tillbehör

Av Bengt Bertilsson - 7 oktober 2015 07:30

En vacker soluppgång den 7 okt lyste skogsbrynet rött

 


 


Av Bengt Bertilsson - 7 oktober 2015 07:07

Först såg det ut som det var en snöklump som låg där under barren men i oktober finns det ingen snö i dessa trakter. Nyfikenheten driver en att undersöka var det är.

         

Skillnaden mot vanliga tickor som jag ser att denna växer på marknivå inte på ved

Av Bengt Bertilsson - 5 oktober 2015 06:25

Gårdsplanen full av små hål och frågan är vem har gjort dessa?

 

 Det ser ut som vulkaner lite överallt.

 

 

Egentligen borde jag reagerat såsom att dessa hör inte hemma där har jag lite svårt att bara skyffla igen dessa då det är någon som gjort dessa har de fått vara ifred

     

Fenomentet med hållen har jag sett i flera år men jag har aldrig sett vem som åstadkommer dessa hål dök denna insekt upp igår

   

Liknar en geting på sin bakdel och självklart blir jag lite osäker är det en sådan.

 

Återstår att se om uppmärksamma läsare kan hjälpa mig vilken insekt som jag såg sitt på ecementmuren och sola sig och fler satt på ett jordgubbsblad

 

Min gissning är Gyllengökbi eller en jordgeting men kan ha helt fel

 

Svartet kom via Facebook

Mellinus arvensis är en stekelart som först beskrevs av Carl von Linné 1758. Mellinus arvensis ingår i släktet Mellinus, och familjen Crabronidae. Arten är reproducerande i Sverige

 

Av Bengt Bertilsson - 3 oktober 2015 06:15

Slit och släp men mödan värt när jag summera vad resultatet blivit av skogsskövlingen på tomten.

 

Sex hela lavor med 50 cm ved, plus två men blandade längder och smått i lådor blir detta mellan tummen och pekfingret ca 12 kubik bokved och detta motsvarar ¾ eldning på ett år.

 

Tidigare i år har jag lagt ca 20 kubikmeter ved på tork, denna ved avser jag elda först säsongen 2016/2017

Finns ett gammalt talespråk att dess äldre en vedeldare är dess större är hans vedförråd och detta kan inte förnekas att framförhållningen är god.
De om tror dock att någon ved till vintern behövs inte införskaffas tror dock fel för det lär köpas ett vedlass till för att bra ved skall vara mellan 2 – 3 år torkad

Av Bengt Bertilsson - 2 oktober 2015 05:15

Fast kanske inte rubb, men väl stubbarna har nu sågats ner. Inte det lättaste må jag erkänna och det fanns tillfällen jag ångra att ta stubbarna också.

 

Det visade sig direkt att här klarar inte motorsåg att såga igenom stammen utan här krävs att först såga upp kilar för att skapa en stam där såget skär igenom från båda sidorna.

 

Tänkta kasta in handsken men den blev istället ett sätt att se hur långt jag sågat bort kilar. Med hjälp av rep och sätta stubben i gungning så fall den som en fura fast det är en bok.

   

Diametern

 

Körde tufft med mitt motsåg som fick bekänna sin styrka och även om det har några år på nacken så hänger den allt med och skär som smör i veden, under förutsättning att kedjan är slipad. Byta dock kedja för till slut klarade jag inte av att hålla den skarp tillräckligt.

 

Det tog sina timmar och det gick på ren vilja mot slutet fast jag borde lagt av långt innan Men jag ville bli klar också och de har lovat fint väder hela veckan gäller det att också ta tillfället i akt. Dessutom så skall ett annat trädgårdsprojekt påbörjas i nästa vecka

 

Av Bengt Bertilsson - 1 oktober 2015 19:44

Jag fick ett brev att jag får lönepåökning f.r.o.m 1 okt med 128 kr/mån slår jag ihop alla ökningar i månaden så får jag 1536 kr/år
Samtidigt så läser jag att f.r.o.m 1 okt kommer riksdagsmän/kvinnor att får påökning av lönen med 1400 kr/mån och på året blir detta 16 800 kr Deras månadslön blir nu 62400 kr/mån.
Tro sjutton jag blir förbannad deras påökning per mån är vad vi pensionärer får under ett helt år och sen får de ca 50 000 kr mer i månaden än vad många av oss pensionärer får..


En lönehöjning med 1400 kronor.

Det är vad som väntar riksdagsledamöterna från den 1 oktober.

– Vi har tittat på hur det ser ut i avtalssammanhang, säger Johan Hirschfeldt på Riksdagens arvodesnämnd.

 

Riksdagens löneutveckling utgör en svajig kurva.

1999 fick riksdagsledamöterna ett kraftigt lyft i lönekuvertet när månadslönen ökades med 5700 på ett bräde till 36 000 kr.

Tio år senare, under krisåret 2009, blev det däremot bara en femhundring extra.

Men nu har Riksdagens arvodesneämnd beslutat att årets höjning ska vara 1400 kr i månaden – från 61 000 till 62 400.

Höjningen träder i kraft den 1 november.

– Vi gör en analys av löneutvecklingen under sdet enaste året, tar in tillgänglig statistik och ser på hur det ser ut i avtalssammanhang, säger Johan Hirschfeldt.

– En höjning med 1400 kronor är den bedömning vi gör, och den bedömningen är rätt så försiktig.

Riksdagens arvodesnämnd har beslutat höja ledamöternas arvoden med 1 400 kronor till 62 400 kronor i månaden från och med den 1 november 2015.

Höjningen motsvarar en löneökning med 2,3 procent.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards