Alla inlägg den 24 maj 2017

Av Bengt Bertilsson - 24 maj 2017 07:07

Så illa tror jag inte dock det är när jag tänker efter men någon skön försommarmorgon på farstutrappan terrassen uteblev då temperaturmätaren visade sig precis lyckats krypa över 2 siffrigt

 

En titt på himmeln inbjöd mig inte till att sitta där ute och njuta av något morgonkaffe

   

Sen kommer inte en olycka ensam.

 

Grävlingen varit här på besök i natt på nytt

   

Så det blir att gå ut och lägga gröna sidan upp

      

Nu hade himmeln ändrat sig också och blivit mer hotfull

 

Ser jag på farstutrappan regndroppar faller och även om det är några droppar känner jag ingen lust helt enkelt att gå ut just nu.

 

Av Bengt Bertilsson - 24 maj 2017 06:00

På min senaste skogspromenad fick jag se ond bråd död den andres bröd och nog för jag sett ormar kramar sitt bytesdjur tills det kvävs, tror jag nu sett ett naturens under när en svart skogssnigel kramat livet ur en skogsmus.

 
Detta var första tanken som dök upp och jag kom att tänka på en historia om elefanten som stack ner sin snabel i myrstacken och alla myrorna hoppade upp och attackera elefanten lyckades en myra komma upp på elefanten hals och alla de andra myrorna skrek ”stryp han, stryp han”

 

Nu finns det dock en förklaring kring detta fenomen. Skogsmusen hade troligen blivit bytesdjur tidigare men av någon anledning blivit liggandes på marken och den svarta snigeln såg något matnyttigt och kröp upp på musen och började äta.

 

Den svarta skogssnigeln är till motsats inte som sin namne släkting den spanska ”mördar” snigel en som äter allt och t.o.m kan döda andra sniglar. Kan dock den svenska svarta skogssnigeln ge sig på ruttnade döda djur och jag även sett döda sniglar. Så ser ni en svart skogssnigel skall vi vara rädd om vår svarta skogssnigel då den föredrar främst växter, frukt och svamp och räknas inte till skadegörare men tyvärr jagas den skoningslöst i jakten på den bruna “mördar” snigeln 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards