Alla inlägg under juni 2017

Av Bengt Bertilsson - 23 juni 2017 06:00

Fast det är först imorgon som vi egentligen firar detta men för att lättats komma ihåg dagen är det midsommarafton som dagen firas.

 

Fast i år är det faktiskt idag den 23/6 som vi växlade ringar med varandra på stora torget i Halmstad 1977 vid fontänen Europa och Tjuren

 

Tiden går och på något sätt skall det uttryckas vår kärlek för varandra. Blir det inget speciellt idag mer än en dag att minnas kommer det en dag att som ger nya minnen istället med en lite kryssning

Av Bengt Bertilsson - 23 juni 2017 00:15

Följ med och beskåda några av alla de tusentals blommor som växer i parken. Det är inte bara blommor att avnjuta utan den enastående naturen är värd att beskåda också. Ta t.e.x alla Orkidé som finns där.

       

Under några dagar kommer jag att lägga ut bilder på det vi avnjöt vid vårt senaste besök och det lär bli fler besök krävs för att riktigt njuta av denna enorma blomprakt och växtlighet. 

Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2017 06:30

4 bilder under en minut och inte vilken minut som helst utan dagen efter sommarsolståndet som inträffade igår vid denna minut var det lite av baksmälla jag såg lekte jag med en färgsättning på 4 foton samtidigt

               

Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2017 06:00

Följ med och beskåda några av alla de tusentals blommor och växter som växer i parken. På avstånd ser det ut som det är stora rabarberblad men så icke när jag studera de närmare


           

Det är inte bara blommor att avnjuta utan den enastående naturen är värd att beskåda också. Under några dagar kommer jag att lägga ut bilder på det vi avnjöt vid vårt senaste besök och det lär bli fler besök krävs för att riktigt njuta av denna enorma blomprakt och växtlighet. 

 

Av Bengt Bertilsson - 21 juni 2017 06:32

Tittade ut för att se om detta syns särskilt men jag tyckte inte detta och svårt att fotografera dessutom tog jag bara och tryckte av

 

Dagen eller rättare sagt natten till denna dag klar och kall temperaturmätaren visade endast + 6 i arla morgonstund

 

Sommarsolstånd 2017

 

Foto: SVT

Sommarsolståndet kallas den tidpunkt då solen står som högst på norra halvklotet. Då är natten här som kortast under året och dagen som längst

Det blir inte riktigt beckmörkt någonstans i Sverige eftersom solen bara är en bit under horisonten i nordlig riktning. Under natten råder skymning, som övergår direkt i gryning. Från polcirkeln och norrut går solen inte alls ner, till exempel i Kiruna.

Tidpunkten för sommarsolståndet varierar något mellan olika år. Natten före eller natten efter sommarsolståndet är årets kortaste söder om polcirkeln. I praktiken förändras nattens liksom dagens längd ytterst lite under några veckor kring sommarsolståndet.

I år inträffar sommarsolståndet onsdag 21 juni kl 06.24 svensk tid. Det betyder att det är onsdagen som är årets längsta dag och att natt mellan tisdag och onsdag den kortaste natten i år.

Av Bengt Bertilsson - 21 juni 2017 06:00

Följ med och beskåda några av alla de tusentals blommor som växer i parken. Det är inte bara blommor att avnjuta utan den enastående naturen är värd att beskåda också som dessa japanska näsdukar som hänger i trädet.

           

Under några dagar kommer jag att lägga ut bilder på det vi avnjöt vid vårt senaste besök och det lär bli fler besök krävs för att riktigt njuta av denna enorma blomprakt och växtlighet. 

Av Bengt Bertilsson - 20 juni 2017 06:35

Ordspråket om att det som göms i snö kommer upp vid tö kommer passligt till att använda sig av när jag lyfte på fiberduken

 

En del av vårt trädgårdsland har fått ligga för fäfot p.g.a det varit mycket annat på det stora godset har vår herre sköt om växtligheten. Kan jag intyga han både vattnat och haft värme på för det har växt både det ena som det andra.

 

Plötsligt får jag se något rött lysa mellan våtarven och jordgubbsbladen

 

En jordgubbe mogen lyser röd och jag känner doften av jordgubbe och till min glädje finner jag några till och jag kan skryta vi har fått våra egna midsommarjordgubbar.

 

Även om det nu endast fann 3 stycken, lär det mogna några till innan midsommar blir det nog att köpa ändå är det bara känslan att smacka garanterat svenskodlade jordgubbar och vi behöver inte tvivla varifrån de kommer

Av Bengt Bertilsson - 19 juni 2017 06:00

Dags att summera vad kostade terrassbygget med vindskydd och staket

 

Stolpe 70 * 70 standardmått men vilken kvalitetsskillnad det är mellan byggföretagen, någon sålde skruvkorksmodell så det blev att leta efter prima virke. 4 st * 4,20 = 16,8 m ca 400 kr

 

Stolpsko 9 st * 95,00 summa 855 kr. Dessa lite lyxigare variant än de som finns på marknaden dessa var blankgalvade och avsedda för staket på däck och har måtten 71 * 71 de som säljs för ca 30 kr läge pris har måtten 73 * 73 och dessa klappade onödigt mycket  

 

100 st special skruvar till stolpskorna pris 224 kr trallskruv 2 paket 226 kr summa 450 kr

Handledare 12,6 m * 26kr/m fast det gick inte åt mer än ca 10 m och vinkelbeslag ca 400 kr

     


Staketribba 28 * 45 pris 6,95/m 4 buntar med 9 ribbor i varje perfekt att frakta hem fast lite av grisen i säcken modell då jag inte kunde välja virket kvalité hade jag tur då jag tyckte dessa var helt okey inga sneda och vridna som ett annat byggföretag hade på lager till 9,00 kr/m


Åtgången var helt perfekt i princip inget över lite spill vid kapningen blev det förvisso men totalt gick det åt 151 m pris ca 1050 kr

 

Summa 3155 kr för vindskydd och staket resultatet se bilder inte illa för en amatör som aldrig byggt något sånt här.

 
Lägg därtill själva däcket som kostade ca 3031 kr så kan vi summera totala summan också 6186.

Kalkylen låg faktiskt runt detta när jag sen tänker efter.

Det finns nämligen byggföretag där vi kan beräkna mängd material och kostnad exkl så erbjuder de byggjobb också

Då skall vi också ta i beräkning att jag inte köpt allt på ett o samma ställe utan utnyttjat tillfälliga rabatter och sortiment på Jem & Fix och Skene Järn XL - bygg som finns i min närhet 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards